Etusivu >

KULPS – kulttuuri- ja liikuntapolku

Kulttuuri- ja liikuntapolku KULPS

Lukukeskus on mukana Espoon kaupungin KULPS – kulttuuri ja liikuntapolussa. Polut vievät Espoon peruskoulujen oppilaat ja toisen asteen opiskelijat uusiin oppimisympäristöihin kulttuurin, liikunnan ja kirjaston ammattilaisten johdolla.

Espoon kaupunginkirjasto tarjoaa Espoon peruskouluille ja toisen asteen oppilaitoksille tilaisuuden osallistua Lukukeskuksen järjestämälle kirjailijavierailulle osana KULPSin kirjastopolkua. Kirjailijavierailujen ja työpajojen kesto vaihtelee 45 minuutista 1,5 tuntiin.

KULPS-yhteistyöstä saadut kokemukset ovat olleet erinomaisia, ja palaute hyvin kiittävää. KULPS -kirjailijavierailutoiminta on integroitu Kirjastopolkuun.

Ilmoittautuminen on auki Espoon KULPS-sivustolla. Voitte ilmoittautua vierailulle, vaikka olisitte osallistumassa myös muuhun Kirjastopolun palveluun.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen Espoon kaupungin nettisivuilla: KULPS-kirjastopolku

 

KULPS-kirjailijavierailut ja -työpajat lukuvuodelle 2023-2024

Peruskouluun

Eva Frantz

”Nimeni on Stina ja kuolen kai kohta,” sanoi hento ääni kirjailija Eva Frantzin päässä hiihtolomamatkalla Lontoossa. Ääni ei hiljennyt vaan jatkoi kertomustaan arvoituksellisesta Vadelmarinteen keuhkosairaalasta ja jo joitakin viikkoja myöhemmin kokonainen käsikirjoitus oli syntynyt. Nyt, vuosia myöhemmin tuon kirjan ovat lukeneet tuhannet lapset, kirja on käännetty useille eri kielelle ja siitä on tehty elokuva. Mitä Lontoon matkalla oikein tapahtui? Kuinka kirjoittaa jännitysromaaneja ja miksi pelokkuudesta on hyötyä, jos kirjoittaa kauhua? Eva Frantz kertoo muun muassa näistä aiheista ja vastaa mielellään myös oppilaiden kysymyksiin.

Antti Halme: Sankaripaja – taotaan yhdessä elävä legenda

Agentti Marie Curious? Hämppäripoika? Haltijakuningatar? Cowboy John Hurjavaara? Millainen on sinun ikioma sankarisi? Tässä työpajassa se herää henkiin. Pohdimme koukuttavan sankarin reseptiä, suunnittelemme oman sankarin hahmolomakkeen avulla ja tutustumme tarinankerronnan saloihin. Kuulemme myös kirjailijan työstä ja tarinaaiheiden ideoinnista. Työpaja innostaa kirjoittamaan omista lähtökohdista käsin, oman sankarihahmon kautta.

Harri Hertell: Absurdit aakkoset -työpaja

Runoilija Harri Hertellin (s. 1985) koululaistyöpajoissa perehdytään aakkosiin, runouteen ja erilaisiin kiinnostaviin sekä hieman erikoisiinkin sanoihin Hertellin kuvitettua Absurdit aakkoset -runoteosta hyödyntäen. Osallistavissa työpajoissa lapsien sanavarasto sekä käsitys runoudesta ja runoilijan työstä laajenee hauskojen esimerkkien sekä keskustelujen myötä. Työpajat soveltuvat erityisesti 1. ja 2. luokan oppilaille.

Vuokko Hurme

Lastenkirjailija Vuokko Hurmeen johdolla tutustutaan kirjailijan työhön ja Hurmeen kirjoittamiiin lastenkirjoihin. Työpajassa oppilaat pääsevät myös lukemaan, kokemaan sekä tekemään omin käsin.

Ansu Kivekäs

Kirjailijavierailulla kerron, mistä löydän ideoita tarinoihini, miten kirja syntyy ja millaista on kirjailijan työ. Keskustelen oppilaiden kanssa lukemisesta, keksimisestä ja kirjoittamisesta. Innostan oppilaita kirjoittamiseen ja ilmaisun vapauteen – tarinoissa kaikki on mahdollista! Uskon, että kirjoittaminen on joskus väylä lukemiseen, kirjojen kiehtovaan maailmaan. Työpajoissa voimme keksiä mm. uusia sanoja ja mielenkiintoisia henkilöhahmoja. Luomme pieniä tarinoita tai ainakin niiden alkuja.

Siri Kolu

Voiko kirjallisuudesta puhuminen olla hauskaa? VOI! Siri kertoo hassuja sattumuksia kirjailijan arjesta ja antaa luokille kirjoitustehtäviä. Vierailun aikana Siri kertoo Rosvola-sarjasta ja luokan toiveesta lisäksi joko lähiönoita Taika Taksisesta, Villitalo-trilogiasta tai kauhufantasiasarja Hereisistä. Kirjailijavierailulla jutellaan lukemisen ja mielikuvituksen kehittämisen tärkeydestä – mielikuvitus on lihas! Mikä on luovuuden peruskuntosi?

Ikäryhmä: Luokat 1-6

Vehka Kurjenmiekka

Millaisia maailmoja sanoilla voidaan rakentaa? Mikä maailmassa tai meissä itsessämme muuttuu, kun luemme tai kerromme tarinoita? Entä mitä yhteistä on roolipelaamisella ja kirjoittamisella? Kirjailijana ja roolipelisuunnittelijana puhun mielelläni siitä, kuinka rakennetaan maailmoja ja herätetään hahmoja. Sateenkaarevuus, nuorten elämän haasteet, vähemmistöjen asema ja tunnetaidot ovat esimerkkejä aiheista, joita käsittelen vierailuilla tai työpajoissa. Teen mielelläni vierailuja kaikille luokka-asteille ja räätälöin sisällöt ikätason mukaan.

Roope Lipasti

Roope Lipastin tuotannosta löytyy jokaiselle luokka-asteelle jotain – Lätkä-Laurit, Aavepartiot sekä vaikkapa historialliset seikkailukirjat ovat suosittuja koululaisten parissa. Kirjailijavierailuillaan Roope kertoo kirjojensa ja ylipäänsä tarinoiden synnystä, lukemisesta, kirjailijantyöstä sekä lukee pieniä makupaloja omista kirjoistaan. Esitystä varten ei tarvitse valmistautua, mutta jos oppilaat haluavat, heillä on aina myös mahdollisuus esittää kysymyksiä. Toki on mukavaa, jos kirjailijan tuotanto on edes hiukan tuttu jo entuudestaan!

Tomi Pulkkinen: Interaktiivinen tarinamatka

Lähde mielikuvitusmatkalle! Tomi Pulkkinen esittää mm. Espoo-aiheisia kappaleitaan, kertoo työstään ja kannustaa lukemiseen, luovuuteen. Pulkkinen tunnetaan Suomen ensimmäisenä kuukausipalkkaisena kirjastotrubaduurina. Nykyisin hän on vapaa lauluntekijä, esiintyjä ja kirjailija, koulutukseltaan FM (kotimainen kirjallisuus ja suomen kieli). Satuloi hevosesi, seikkailu alkaa! Kesto n. 45 min., sopii sopii kaikille, erityisen hyvin myös kieltä vielä opetteleville.

Veera Salmi

Veera Salmi on kirjoittanut kirjoja kaikenikäisille, varhaiskasvatusikäisten kuvakirjoista nuorten aikuisten romaaneihin. Pääpaino tuotannossa on alakouluikäisissä. Hän tekee kirjailijavierailuja kouluihin ja kirjastoihin. Varhaiskasvatusikäisille ja 1-2-luokkalaisille on myös työpajoja. Vierailuilla hän kertoo ryhmän iän, kiinnostuksen ja toiveet huomioiden tarinallisesti omasta työstään kirjailijana, esimerkiksi siitä, millaista on työskennellä päivittäin mielikuvitusmaailmoissa kuvitteellisten hahmojen parissa.

Nadja Sumanen

KULPS! -vierailulla Nadja Sumanen kertoo kirjojensa taustoista ja teemoista, kirjoittamisprosessista sekä lukee otteita kirjoistaan. Sumanen virittelee aktiivista vuorovaikutusta yleisönsä kanssa ja herättelee kuulijoita kiinnostumaan kirjallisuuden tarjoamista mahdollisuuksista, lukemisesta sekä kirjoittamisesta. Sumasen voi kutsua pitämään Ketä minä vakoilisin? -työpajaa. Hän vierailee erittäin mielellään myös erityisopetuksen pienryhmissä.

Ikäryhmä: luokat 3.- 9.

Heikki Valkama

Miten syntyy Japaniin sijoittuva jännityskirja? Millaisia taustatöitä siihen tehdään? Onko pallokalan myrkky todella niin vaarallista ja olenko itse maistanut tuota maailman myrkyllisimpiin kuuluvaa kalaa?

Vierailulla kerron, mistä idea kirjoihin tulevat, miten jännitys syntyy ja millaisiin kommelluksiin sitä itsekin voi joutua. Japanissa vietetty lapsuus ja nuoruus ovat kaikkien kirjojeni taustalla. Jännityskirjoista ja jännityksestä puhun yläasteikäisille (7.-9. luokat).

Tarvittaessa kerron myös japanilaisista herkuista, niiden teosta ja japanilaisista tavoista, joista olen kirjoittanut tietokirjoja! Nämä tarinat ja herkkukertomukset sopivat nuoremmillekin.

Toiselle asteelle

Harri Hertellin lavarunous ja spoken word -työpajat

Runoilija ja spoken word -artisti Harri Hertellin (s. 1985) osallistavissa työpajoissa perehdytään nykyrunouteen analysoimalla mm. lavarunoutta sekä räppi- ja laululyriikoita. Yläaste- ja lukiolaisikäisille suunnatuissa suosituissa työpajoissa esitellään runouksien moninaisuutta sekä lyriikan analysoimisen keinovalikoimaa osallistamalla opiskelijoita kansainvälistä poetry slam -konseptia hyödyntäen. Hertellin työpajoissa havahdutaan usein siihen, että nykyrunous on elinvoimaista, kantaaottavaa sekä vahvasti ajassa kiinni olevaa. Työpajojen kesto sovitaan aina tilaajan kanssa erikseen, mutta tyypillisesti vierailut kestävät 45-90 minuuttia.

Antti Rönkä

Kirjailijavierailullani kertoisin kirjoittaimisesta, lukemisesta sekä siitä, miksi ja miten ryhdyin kirjailijaksi. Lukisin myös otteita uudesta, elokuussa julkaistavasta romaanistani ”Kiltti poika” sekä suosikkikirjoistani eri ikävuosilta. Esiintymisen lopuksi tekisimme ryhmän kanssa 1-2 kirjoitustehtävää.

Esiintymiseni sopisi parhaiten lukioon tai ammattikouluun, mutta myös yläaste on mahdollinen.

Sisko Savonlahti

Yläasteella ollessani pidin kirjastosta ainoastaan siksi, että sen kulmalla saattoi polttaa tupakkaa ilman, että välituntivalvojat huomasivat sitä. Luulin aina, ettei kirjallisuus ole minua varten.

Kerron kirjailijavierailuilla tarinani siitä, millainen oli tieni lukijaksi ja myöhemmin kirjailijaksi. Sekä lukeminen että kirjoittaminen auttoivat minua aikana, jolloin eniten vihasin elämääni. Siksi haluan puhua kirjallisuuden tärkeydestä nimenomaan niille, jotka suhtautuvat siihen kuten itse nuorena suhtauduin. Eli ajatellen: ”Ei kiinnosta! Tämä ei koske minua.”

Kirjailijavierailuni soveltuu hyvin lukiolaisille ja ammattikouluun.