Etusivu >

Tehtäviä lukutaidosta maailmalla alakouluun

Tehtäviä lukutaidosta maailmalla alakouluun

Tehtävät auttavat opettajaa käsittelemään lukutaitoa globaalista näkökulmasta oppilaiden kanssa.

Tavoitteena on, että oppilaat saavat tietoa lukemisen tilanteesta eri puolilla maailmaa ja innostuvat miettimään lukemista tärkeänä taitona, josta kannattaa iloita ylpeästi ja jota voi kehittää. Sanataiteen menetelmistä ammentava kokonaisuus sopii luku- ja kirjoitustaitoisille lapsille noin 3. luokasta eteenpäin.

Tehtävät on laatinut tekstityöläinen ja pian valmis äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Vilma Tammelin.

Lukeminen on supervoima

Kokonaisuuden kesto: 45 min

Tehtävien pohjana on Lukukeskuksen tietopaketti 10 faktaa lukutaidosta maailmalla (2022), jonka opettaja voi lukea itse taustatiedoksi tai luetuttaa tekstejä vanhemmilla oppilailla.

Linkki materiaaliin: 10 faktaa lukutaidosta maailmalla

I Lukutaidon supervoimat ja viholliset (15–20 min)

Yksilötehtävä. Pohjana fakta 1: Joka seitsemäs aikuinen ei osaa lukea.

Tehtävässä tutustutaan leikkimielisesti siihen, mitä lukutaito on. Jos lukutaito olisi supersankari, miten se auttaisi muita ja olisi muille iloksi? Entä mitkä asiat olisivat sen heikkoja kohtia ja pahimpia vihollisia?

  • Lukekaa fakta 1: Joka seitsemäs aikuinen ei osaa lukea tai kuunnelkaa, kun opettaja kertoo faktan pohjalta lukutaidosta. (5 min)
  • Kirjoittakaa yhdessä muistiinpanot lukutaidosta liitteenä olevien ohjeiden avulla, jotka voi myös tulostaa monisteeksi. (10 min)

Liite: Lukutaidon supervoimat ja viholliset / Tehtäviä lukutaidosta maailmalla alakouluun

+ Kirjoita tarina, jonka päähenkilönä on lukutaidon supersankarisi. Voit aloittaa kirjoittamisen esimerkiksi jollakin näistä virkkeistä:

Eräänä päivänä supersankari heräsi outoon ääneen.

Supersankarin päätä särki.

Haluatko kuulla, miten pelastin taas yhden pikkulapsen lukujumilta?

II Lapset ja lukutaito (10 min)

Ryhmätehtävä. Pohjana fakta 3: Lukutaito antaa lapselle tulevaisuuden ja fakta 9: Kirjallisuus kuuluu kaikille lapsille.

“Hyvän lukutaidon saavuttaa vain lukemalla”, sanotaan faktassa 7. Tässä tehtävässä mietitään yhdessä, millaisia asioita eri-ikäiset lapset tarvitsevat elämäänsä, jotta he oppisivat lukemaan hyvin.

Vaihtoehto 1: Keskustelutehtävä vanhemmille oppilaille

Keskustelkaa, mitkä asiat auttavat lasta saamaan hyvän lukutaidon:

  • Mitä asioita lapsi tarvitsee alle kouluikäisenä, jotta hän oppisi lukemaan hyvin? Mitkä asiat auttavat häntä innostumaan kirjoista ja sanoista?
  • Mitkä asiat innostavat lukemaan kouluikäisenä? Opettaja? Kouluympäristö? Koulukaverit?
  • Miten asuinpaikka tai -maa voi vaikuttaa lapsen lukutaidon kehittymiseen?

 

Kirjatkaa ajatukset yhteiselle paperille tai taululle. Voitte koota ne esimerkiksi miellekartaksi tai lapsen ensimmäisten vuosien aikajanaan.

Vaihtoehto 2: Pienempien oppilaiden kanssa kysymykset voidaan käydä läpi leikkien piirissä

  • Oppilaat eläytyvät vuorotellen alle kouluikäisen, kouluikäisen ja eri puolilla maailmaa asuvan lapsen rooleihin (ks. kysymykset, vaihtoehto 1). He keksivät asioita, jotka auttavat lukemaan oppimisessa.
  • Opettaja ohjaa leikkiä kertomalla, mihin rooliin eläydytään. Puheenvuoroja voidaan jakaa esimerkiksi heittelemällä palloa.
  • Jos oppilaiden on vaikea keksiä, myös opettaja voi ehdotella heille hyväksyttäväksi tai hylättäväksi asioita, jotka ehkä auttavat lukemaan oppimisessa. Tähän voi yhdistää hedelmäsalaatti-paikanvaihtoleikin (ne jotka ovat sama mieltä, vaihtavat paikkaa) tai oppilaat vastaavat jollakin sovitulla liikkeellä (esim. kyykkyyn meneminen = ei ja varpaille nouseminen = kyllä).

+ Pohtikaa yhdessä: Millaisia lukijoita itse olette juuri nyt? Pidättekö lukemisesta? Milloin se tuntuu vaikealta tai helpolta?

 

III Lukemisen resepti (15 min)

Yksilö- tai paritehtävä. Pohjana faktat 7. Lukutaidottomuus ei ole vain köyhimpien maiden ongelma, 8. Suomalaisista aikuisista 11%:lla on heikko lukutaito ja 9. Kirjallisuus kuuluu kaikille lapsille.

Muumimammalla oli resepti rohtoon eli lääkkeeseen, jonka avulla näkymättömästä lapsesta Ninnistä tuli jälleen näkyvä (Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia, Tove Jansson 1962). Mutta millaisilla keitoksella ihmiset saataisiin innostumaan entistä enemmän lukemisesta Suomessa tai maailmanlaajuisesti?

  • Keksikää parhaat keinot eli ainekset lukutaidon parantamiseen. Voitte etsiä ideoita faktoista 7, 8 ja 9. Voitte myös miettiä, millaisiin lukemisen hankaluuksiin olisitte itse tarvinneet helpottavaa rohtoa ja mikä olisi auttanut. (5 min)
  • Kirjoittakaa lukutaidon parantamisen aineksista resepti. Voitte käyttää alla olevaa reseptin kaavaa. Syntyykö aineksista Lukuilosoppa, Keskittymispiirakka vai jotain aivan muuta? (10 min)

Reseptin kaava:

Otsikko, esim. Kylmä lukulisuke

Ainesosaluettelo

– mintunlehdet (pitävät hereillä)

– kiinnostumispulveria (tekee tylsästäkin kirjasta tavattoman mielenkiintoisen)

Valmistusohjeet

Kastele mintunlehdet ja pyörittele ne kiinnostumispulverissa. Laita pakastimeen vähintään 30 minuutiksi ja nauti kylmänä jäätelön ja kirjaston kirjan kanssa.