Koti >

Tietoa lukemisesta

Tietoa lukemisesta ja lukutaidosta

Lukukeskus kerää ja jakaa tietoa lukemisesta yleisölle, medialle ja vaikuttajille. Tutkitun tiedon avulla Lukukeskus vaikuttaa siihen, että yhteiskunnassa puhutaan lukutaidosta ja lukemisesta ja sitä arvostetaan ja tuetaan. Lukukeskus osallistuu aktiivisesti lukutaitoa ja lukemista koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja tuo uusia näkökulmia totuttuihin toimintatapoihin.

10 faktaa -lukemisesta

Artikkeleita ja selvityksiä

Kouluissa toteutettu suurkampanja innosti lukemaan

Lukuliike koulussa -kampanjalla lisättiin lukuintoa kouluissa valtakunnallisesti. Lukukeskuksen toteuttama kampanja loi palautteiden perusteella lukemisen ympärille innostavan ilmapiirin, joka tarttui tuhansiin lapsiin ja nuoriin.

Lue artikkeli

Sanat haltuun -loppuraportti: Ammattikoululaisten lukutaito nousuun rap-lyriikoilla

Sanat haltuun -hankkeen tavoitteena oli innostaa ammattikoulujen opiskelijat lukemaan ja parantamaan lukutaitoaan. Lukukeskus järjesti UPM:n tuella 100 toiminnallista lukutaitotyöpajaa ammattikoulujen teknisten alojen opiskelijoille eri puolella Suomea.

Lue artikkeli

Lukutaitotutkija Simone C. Ehmig: lukeminen varhaislapsuudessa ja nuorten miesten lukutaito

Saksan keskeisimmän lukutaitojärjestön Stiftung Lesenin tutkimuspäällikkö Dr. Simone C. Ehmig esiintyi Lukukeskuksen vieraana kahdessa tilaisuudessa 23. ja 24.1.2018. Seminaareissa käsiteltiin nuorten miesten lukutaitoa sekä lukutaidon kehittymistä varhaislapsuudessa.

Lue artikkeli

Kriittinen lukutaito on kansalaistaito

”Kriittisestä lukutaidosta on tullut yhä tärkeämpi taito samalla, kun virheellisen ja väärän tiedon leviämisestä on tullut yksi nyky-yhteiskunnan suurimmista ongelmista.” Jyväskylän yliopiston apulaisprofessori Minna Torppa kertoo kriittisen lukutaidon tukemisesta ja CRITICAL-hankkeesta Lukuviikon asiantuntija-artikkelissa.

Lue artikkeli

Aikuisten lukutaito vaatii lisää tunnistamista

Lukutaito on kansalaistaito, joka ehkäisee syrjäytymistä ja mahdollistaa aktiivisen osallisuuden yhteiskuntaan. Suomalaisista aikuisista 11 %:lla on kuitenkin heikko lukutaito. Kirjastot ovat avainasemassa tavoittamassa heikosti lukevia aikuisia.

Lue artikkeli

Kuka auttaa heikosti lukevaa?

Turun Ammattikorkeakoulun sosiaalipedagogiikan opiskelijat tutustuivat lukutaidon merkitykseen työpaikoilla. Epätietoisuus lukutaidon tukipalveluista oli eri organisaatioissa yleistä.

Lue artikkeli

Suomen uusi lukutaito -tutkimusraportti 2016: Lukutaito ei siirry itsestään sähköiseen formaattiin

Lukukeskuksen teettämä tutkimus osoittaa, että sähkökirjojen lukemiseen täytyy erikseen harjaantua. Lukutaito tai kyky ymmärtää lukemaansa ei sellaisenaan siirry digitaaliseen formaattiin. Neljäsluokkalaisten parissa toteutettu tutkimus vertaili lasten lukemista kirjan ja tabletilla luetun sähköisen kirjan välillä. Tulokset osoittivat, että lapset kokivat kirjan lukemisen myönteisemmin kuin tabletilta lukemisen.

Lue artikkeli

Anu Laitila: Creative reading in Europe 2011-2012

Lukukeskuksen entisen toiminnanjohtajan Anu Laitilan selvitys luovan lukemisen edistämisestä Euroopassa (2011-2012).

Lue artikkeli

Lukutaitotutkija William G. Brozo: kuinka tukea poikien lukutaitoa

Yhdysvaltalainen lukutaitoprofessori William G. Brozo vieraili Suomessa 8.-12.9.2014 Hän teroittaa, että lukeminen alkaa nuoren omasta kiinnostuksesta, ja voi vaikuttaa ihmisen koko elämään hyvinkin kokonaisvaltaisesti.

Lue artikkeli

Tilaa uutiskirje

Olen lukenut ja hyväksyn tietosuojaselosteen