Tietoa lukemisesta ja lukutaidosta
10 faktaa -lukemisesta
10 faktaa lukemisesta 2020
Lukukeskuksen 10 faktaa lukemisesta -julkaisu tarjoaa tilannekuvan Suomen lukutaidosta ja lukemisesta. Selvitys kokoaa yhteen yli 40 kotimaista ja kansainvälistä lukutaitotutkimusta. Julkaisuun on haastateltu Suomen keskeisiä tutkijoita ja asiantuntijoita.
Lue artikkeli
5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta
Kasvaako lukevia lapsia ilman lukevia aikuisia? Miksi varhaislukeminen on korvaamatonta? Miten motivoidaan lapsia ja nuoria lukemaan?
Lue artikkeli
10 faktaa lukemisesta 2017
Kotimaisia ja kansainvälisiä lukutaitotutkimuksia, oppimistuloksia mm. PISA- ja PIRLS-tutkimuksista ja katsaus eri keinoihin, millä tukea lukutaitotyötä ja -intoa.
Lue artikkeli
Artikkeleita ja selvityksiä
Yli neljännes perheistä alkoi lukea kirjakassin ansiosta
Neuvolasta Lukulahja lapselle -kirjakassin saaneista perheistä kaksi kolmasosaa lukee lapselleen aiempaa enemmän, selviää tuoreesta vaikuttavuuskyselystä. Neuvoloiden terveydenhoitajista kaikki uskovat kirjakassin kannustavan perheitä lukemaan.
Lue artikkeli
Lukeminen lisääntyi koronakeväänä 2020
Lukukeskuksen teettämä kysely osoittaa kirjojen lukemisen lisääntyneen keväällä 2020 niin lapsiperheissä kuin aikuistenkin keskuudessa. Lähes neljännes suomalaisvanhemmista on lukenut lapsilleen tavallista enemmän koronaepidemiasta johtuvana poikkeusaikana, aikuisista joka neljäs kertoo lukeneensa tavallista enemmän.
Lue artikkeli
Ammattikoululaisten lukutaito nousuun rap-lyriikoilla
Sanat haltuun -hankkeen tavoitteena oli innostaa ammattikoulujen opiskelijat lukemaan ja parantamaan lukutaitoaan.
Lue artikkeli
Lukeminen varhaislapsuudessa ja nuorten miesten lukutaito
Tutkimuspäällikkö Dr. Simone C. Ehmig esiintyi Lukukeskuksen vieraana puhumassa nuorten miesten lukutaidosta sekä varhaislukemisesta.
Lue artikkeli
Kriittinen lukutaito on kansalaistaito
”Kriittisestä lukutaidosta on tullut yhä tärkeämpi taito samalla, kun virheellisen ja väärän tiedon leviämisestä on tullut yksi nyky-yhteiskunnan suurimmista ongelmista.” Jyväskylän yliopiston apulaisprofessori Minna Torppa kertoo kriittisen lukutaidon tukemisesta ja CRITICAL-hankkeesta Lukuviikon asiantuntija-artikkelissa.
Lue artikkeli
Aikuisten lukutaito vaatii lisää tunnistamista
Lukutaito on kansalaistaito, joka ehkäisee syrjäytymistä ja mahdollistaa aktiivisen osallisuuden yhteiskuntaan. Suomalaisista aikuisista 11 %:lla on kuitenkin heikko lukutaito. Kirjastot ovat avainasemassa tavoittamassa heikosti lukevia aikuisia.
Lue artikkeli
Kuka auttaa heikosti lukevaa?
Turun Ammattikorkeakoulun sosiaalipedagogiikan opiskelijat tutustuivat lukutaidon merkitykseen työpaikoilla. Epätietoisuus lukutaidon tukipalveluista oli eri organisaatioissa yleistä.
Lue artikkeli
Suomen uusi lukutaito
Lukukeskuksen teettämä tutkimus osoittaa, että sähkökirjojen lukemiseen täytyy erikseen harjaantua. Lukutaito tai kyky ymmärtää lukemaansa ei sellaisenaan siirry digitaaliseen formaattiin. Neljäsluokkalaisten parissa toteutettu tutkimus vertaili lasten lukemista kirjan ja tabletilla luetun sähköisen kirjan välillä. Tulokset osoittivat, että lapset kokivat kirjan lukemisen myönteisemmin kuin tabletilta lukemisen.
Lue artikkeli
Lukutaitotutkija William G. Brozo: kuinka tukea poikien lukutaitoa
Yhdysvaltalainen lukutaitoprofessori William G. Brozo vieraili Suomessa 8.-12.9.2014 Hän teroittaa, että lukeminen alkaa nuoren omasta kiinnostuksesta, ja voi vaikuttaa ihmisen koko elämään hyvinkin kokonaisvaltaisesti.
Lue artikkeli