Läskunnighet för personer i alla åldrar blir tyngdpunktsområde – En läsgåva till barnet fastställs i statsbudgeten
Läskunnighet för personer i alla åldrar blir tyngdpunktsområde – En läsgåva till barnet fastställs i statsbudgeten
I budgetförslaget för år 2025 betonar man inlärningen av basfärdigheter, och särskilt grunden för all annan kunskapsinhämtning, läsfärdigheten. Läscentrums program En läsgåva till barnet som stöder den tidiga läsningen fastställs och 350 000 euro viks för ändamålet.
I programmet En läsgåva till barnet delar barnrådgivningarna ut en bokkasse till alla nybildade familjer. Kassen innehåller en versbok för bebin och en sagobok för barn i lekåldern. Utom böckerna finns det också ett läsmått, Läs för barnet, man kan hänga upp på väggen och ett inbjudningskort till biblioteket. Programmet har sedan starten 2019 fört med sig betydande förändringar i familjernas läsvanor och ökat medvetenheten om betydelsen av att ha en god läsfärdighet.
”En läsgåva till barnet har stor betydelse för läsfärdigheten och familjernas läsvanor, eftersom erfarenheterna från den tidiga barndomen avspeglas i läsvanor senare i livet. Gemensamma lässtunder under bebitiden stöder barnets språkutveckling och stärker kommunikationen inom familjen. Gemensamma lässtunder har betydelse för barnets hela utveckling”, säger vetenskaps- och kulturminister Sari Multala.
Bokkassen En läsgåva som delas ut på barnrådgivningarna uppmuntrar föräldrar att läsa högt för sina barn, något som stöder senare inlärning och jämnar ut kunskapsskillnader.
”Läsförmågan polariseras, vilket gör att det är en viktigare att skapa jämlika förutsättningar för läsning i alla familjer. Det har visat sig att En läsgåva till barnet är ett effektivt sätt att öka läsningen i barnfamiljer. Det är fint att regeringen ger erkännande åt betydelsen av att läsa högt och att vi får förverkliga programmet på lång sikt”, säger Läscentrums verksamhetsledare Emmi Jäkkö.
Sextiotre procent av de familjer som fått bokkassen En läsgåva till barnet sade att bokkassen gjort att de läser mer i familjen; tjugosju procent av familjerna uppgav att de började läsa när de fått kassen och trettiosex procent att de läser mer än de gjorde tidigare. I de familjer där man började läsa tack vare kassen, har läsningen blivit en del av vardagsrutinerna: så stor del som sjuttiosju procent av de här familjerna berättade att de läser minst en gång per dag.
En läsgåva till barnet är det första läsgåveprogrammet i Finland som når hela årsklasser i hela landet. Projektet finansierades åren 2019-2021 av Suomen Kulttuurirahasto, och projektet fortsatte efter det med medel beviljade ur riksdagens budget. Från år 2024 har En läsgåva finansierats ur statens budget.
Bekanta dig med resultaten av rådgivningsprogrammet Läs för barnet: luelapselle.fi
Tyngdpunkten på läskunnighet för alla åldrar
Statens budgetföredragning stärker läsfärdigheten för personer i skolåldern genom att öka modersmåls- och litteraturundervisningen med en årsveckotimme i grundundervisningen. Man stärker också stödundervisningen i grundundervisningen och på andra stadiet.
Man lägger till 700 000 euro i läskunnighetsprojektet. Projektets huvudmål är att hitta metoder för att stärka läsfärdigheten särskilt för barn, unga och vuxna med svaga läsfärdigheter.
Bekanta er med Undervisnings och kulturministeriets budgetförslag här: okm.fi