Etusivu >

Vinkkejä tietokirjojen käyttöön taito- ja taideaineissa

Vinkkejä tietokirjojen käyttöön taito- ja taideaineissa

Mausta oman aineesi opetusta tietokirjoilla ja niihin liittyvillä tehtävillä! Vinkit on suunniteltu ilmiöoppimisen näkökulmasta taito- ja taideaineille (musiikki, kuvaamataito, liikunta, peruskoulussa myös: käsityö, kotitalous).

Taito- ja taideaineisiin liittyvää tietokirjallisuutta riittää! Tietokirjojen käsittely tunneilla antaa esimerkiksi mahdollisuuksia etsiä tietoa oppijoita kiinnostavista aiheista sekä inspiroitua eri alojen ammattilaisten työstä, teoksista ja tarinoista.

Kokonaisuuden tehtävät I-III voidaan tehdä uuden kirjan parissa oppitunnilla, ja myös etäopetus on huomioitu. Voit soveltaa tehtäviä omien tarpeidesi mukaan kokonaisena oppituntina, osissa tai vaikkapa monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.

Vinkkien laatimisessa on käytetty apuna Peruskoulun opetussuunnitelman perusteita (2014) sekä Lukion opetussuunnitelman perusteita (2019). Lisäksi on hyödynnetty Suomen tietokirjailijat ry:n Tietokirjoja kouluun! – Lukuvinkkejä yläkouluun ja lukioon -vihkoa (2018)

TEEMA/ILMIÖ: luovia tekijöitä

Kokonaisuuden kesto: 90 min

I Lämmittely: esitä ja arvaa! (10-15 min)

itsenäinen + ryhmä-/paritehtävä, yläkoulu, sama kirja

Pantomiimitehtävässä on mahdollista korostaa oppiaineen piirteitä: valitse taustalle kuvaava musiikki, yhdistä pantomiimiin lihaskuntoliike tai venytys, ota mukaan aiheeseen liittyvää rekvisiittaa. Tarkoituksena on herätellä oppijoiden mielenkiintoa ja ajatuksia aiheesta toiminnallisesti ja huumorilla!

  • Tutki tietokirjan sisällysluetteloa. Valitse kiinnostava/ärsyttävä/kummallinen luvun nimi. (5 min)
  • Ryhmässä tai parin kanssa: Esitä muille pantomiimina valitsemasi luvun nimi. Vaihtoehtoisesti piirrä otsikkoa kuvaava piirros tai ota valokuva. Muut arvaavat! (5 – 10 min)
  • Pohtikaa, mitä tietokirjan aiheeseen liittyvää luku voisi otsikon perusteella kertoa tai mitä tiedätte aiheesta valmiiksi.

Etävinkki: Lähettäkää videoidut pantomiimit, valokuvat tai kuvat piirroksesta vuorotellen chattiin. Arvailu käy kätevästi joko ääniyhteydellä tai chatissa.

 

II Inspiroidu ja luo itse (20-30 min)

itsenäinen, yläkoulu/lukio, sama kirja/eri kirjat

Luovuus lähtee joskus lentoon muiden tekemisen ihailusta. Tässä tehtävässä hyödynnetään tietokirjallisuuden esittelemiä teoksia oman maun tutkimiseen ja ideoiden soveltamiseen. Samalla erotetaan toisistaan laiton tekijänoikeuksien rikkominen eli plagiointi ja sallittu inspiroituminen.

  • Selaile tietokirjaa ja valitse yksi oppiaineeseen liittyvä, sinua puhutteleva teos (laulu, taideteos, liikesarja, käsityö, resepti, jne.). (5 min)
  • Kuvaile valitsemaasi teosta parille tai kirjoittaen: (10 min)
  • Miksi juuri tämä on mielestäsi hieno tai kiinnostava juttu?
  • Minkälaisia piirteitä siinä on?
  • Minkälaisia tunteita se herättää?
  • Suunnittele oma teos valitsemasi kiinnostavan esimerkin piirteitä hyödyntäen. Muista tekijänoikeudet – älä siis kopioi suoraan, vaan lainaa piirteitä, joista pidät. (15 min)
  • Vaihtoehto: Jaetaan teokset esimerkiksi Padlet-seinälle ja äänestetään luokan kiinnostavin löytö. (5 min)

 

III Tietokirjasta sarjakuvaksi (45 – 60 min)

itsenäinen/ryhmä, yläkoulu/lukio, sama kirja/eri kirjat

Tietokirjoja on tehty myös sarjakuvan muodossa (esim. Liv Strömquistin tuotanto, Art Spiegelman: Maus I-II, Ville Ranta: Kajaani). Mutta miten perinteinen tietokirja taipuu sarjakuvaksi? Tehtävän voi toteuttaa itsenäisesti, pienissä ryhmissä tai koko ryhmän yhteisenä projektina.

  • Valitse tietokirjasta yksi kiinnostava luku tai alaluku. Lue teksti huolellisesti ja kerää keskeiset tiedot miellekarttaan. (20 min)
  • Suunnittele sarjakuva, joka kertoo luvun tiedoista tarinamuodossa. Mieti: (10 min)
  • Onko päähenkilönä taiteilija/urheilija/muusikko vai kenties itse kirjailija?
  • Mikä tapahtuma tai tieto luvusta olisi kiinnostavin esitellä sarjakuvana?
  • Saako tarinaan mukaan huumoria?
  • Piirrä sarjakuvasta luonnos:
    1. Lyhyt vaihtoehto: Luonnostele kolmen ruudun sarjakuvastrippi. (15 min)
    2. Pitkä vaihtoehto: Tee yksi A4-kokoinen sivu sarjakuvakirjaan. (30 min)

Etävinkki: jakakaa ryhmäläisten sarjakuvasuunnitelmat esimerkiksi Padlet-seinälle. (Padlet.com)

 

Tietokirjavinkkejä:

  • Minna Haveri: Pehmeä taide (Maahenki 2016)
  • Minna Marsh: Miksi maali ei synny? – Henkistä kuntoa pelaajalle (Gummerus 2014)
  • Juha Hulmi: Lihastohtori – Näyttöön perustuva tietopankki sporttiseen kuntoon (Fitra 2015)
  • Thomas Hauser: Muhammad Ali – Suurin ja kaunein (Minerva 2017)
  • Laura Friman: Etenee – JVG:n tarina (Siltala 2016)
  • Vesa Sirén: Aina poltti sikaria – Jean Sibelius aikalaisten silmin (Otava 2012)
  • Riitta Konttinen: Täältä tullaan! – Naistaiteilijat modernin murroksessa (Siltala 2017)
  • Anu Hopia & Erik Fooladi: Hyppysellinen tiedettä – Valeomenapiirakka ja muita kokeiluja keittiössä (Gaudeamus 2017)
  • Jani Kaaro: Ruoka-Kalevala – Eli makumuistoja Suomesta (SKS 2017)

 

Oppituntisisällöt on laatinut Vilma Tammelin, joka suorittaa opettajan pedagogisia opintoja Jyväskylän yliopistolla.