Somevaikuttajat esikuvina: Lukuboost-kampanja haastaa nuoret lukemaan vartin päivässä
Somevaikuttajat esikuvina: Lukuboost-kampanja haastaa nuoret lukemaan vartin päivässä
Valtakunnallisen ja kaksikielisen Lukuboost-kampanjan keulakuvina toimivat tunnetut somevaikuttajat, joista moni itsekin tarttuu lukemiseen aivan uutena tapana. Lukuboostin takana on kymmeniä yrityksiä ja organisaatioita, jotka tuovat mukaan oman asiantuntemuksensa ja mahdollistavat monikanavaisen toteutuksen. Myös Lukukeskus on mukana tukemassa Lukuboost-kampanjan viestiä.
Vahva lukutaito ei synny itsestään, vaan se vaatii aikaa: mitä enemmän ja mitä monipuolisemmin lukee, sitä paremmaksi lukijaksi kehittyy. Sosiaalisen median sisältöjen tai reelsien selailu ei kuitenkaan riitä, vaan lukutaitoa ja omaa ajattelua tulisi haastaa myös pidemmillä keskittymistä, tulkintaa ja mielikuvitusta vaativilla teksteillä. Kirjoitetun tekstin hallitseminen on välttämätöntä kaikessa oppimisessa ja yhteiskuntaan osallistumisessa. Monipuolisella lukemisella taas on monenlaisia hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Siksi vahva kirjoitettujen tekstien luku- ja kirjoitustaito on jokaisen lapsen ja nuoren perusoikeus.
Vaikuttajat ottivat haasteen vastaan
Kampanjan keulakuviksi valittiin kahdeksan somevaikuttajaa, jotka jakavat omia vinkkejään ja kokemuksiaan lukemisen aloittamiseen. Yksi heistä on Ilari Mettälä, entinen ammattilaisjalkapalloilija ja nykyinen someammattilainen: ”Lähdin mukaan, sillä haluan vähentää ruutuaikaa ja parantaa keskittymiskykyäni. Haluan myös saada lukemiseeni rutiinia. Viimeksi olen lukenut Zlatanin elämäkerran, ja siitäkin on jo vuosia. Samalla haluan kannustaa kaikkia seuraajiani kokeilemaan kanssani, miten hauskaa lukeminen voi olla”, Mettälä kertoo.
Kampanjan muut avainvaikuttajat ovat Dokke Tas, Iha Just Imus, Janne Grönroos, Johannes Mollberg, Henriikka Pasanen, Laura Friman ja Toimistopojat.
Lukuboostilla kasaan 10 000 lukuvarttia
Lukuboost haastaa 13–25 -vuotiaat nuoret tarttumaan lukemiseen vartin päivässä. Jo kampanjan ensimmäisenä päivänä Helsingin kirjamessuilla kirjattiin yli 1000 lukuvarttia. Lokakuulta tammikuun 2025 loppuun kestävään haasteeseen voi osallistua kirjaamalla omat lukuvartit kampanjasivustolla. Kampanjan pääpalkintona arvotaan 1000 € lahjakortti.
Lukuboostin tavoitteena on sitouttaa tuhansia nuoria lukemaan kampanjan aikana yhteensä ainakin 10 000 varttia. Kampanja tuottaa lisäksi nuorten itsensä laatimia lukusuosituslistoja sekä kannustaa opettajia ja vanhempia keskustelemaan lukutaidon merkityksestä. Lukusuosituslistat julkaistaan tammikuussa 2025.
Vaikuttavuutta innovatiivisella yhteistyöllä
Nuorten lukuinnon herättämiseen tähtäävä hanke on syntynyt vaikuttavuustoimisto PING Helsingin aloitteesta ja yhteistyökumppanien tuella.
”Nuorten lukutaito on merkittävä yhteiskunnallinen teema, joka herättää runsasta keskustelua myös sosiaalisessa mediassa. PING Helsingin tavoitteena on tunnistaa ajankohtaisia teemoja, joista somevaikuttajat voivat kertoa samaistuttavasti ja edistää näin yhteiskunnallisesti merkittävien ilmiöiden syntyä. Vaikuttajien sekä heidän seuraajiensa kanssa ideoidun Lukuboost-haasteen tavoitteena on tuoda lukemisen ilo osaksi nuorten arkea”, PING Helsingin asiantuntija Micaela Karvinen kertoo.
Kampanjan rahoittajina toimivat Adlibris, Akateeminen, Bookbeat, Books on Demand, Kirjakauppaliitto, Messukeskus, Oulun kaupunki, PING Helsinki, Sanasto, Sanoma Media, Sanoma Pro, Storia, Suomalainen kirjakauppa, Suomen kulttuurirahasto, Suomen kustannusyhdistys, Svenska Kulturfonden ja WSOY. Lisäksi kampanjaa tukevat omilla viestintätoimillaan kymmenet asiantuntijaorganisaatiot, kuten Lukukeskus.
Kampanjaa voi seurata @lukuboost-somekanavissa (TikTok ja Instagram) sekä osoitteessa www.lukuboost.fi. Kampanjaan voi osallistua myös jakamalla omia lukukokemuksia ja -suosituksia tunnisteella #lukuboost.