Etusivu > Uutiset >

Lukukeskuksen ja Lotuksen kampanja innosti perheet lukemaan yhdessä

Lukukeskuksen ja Lotuksen kampanja innosti perheet lukemaan yhdessä

Lukemisen ilosanoma tavoitti sosiaalisessa mediassa huiman määrän yleisöä. Kampanjassa muistutettiin, että hetket yhdessä tarinoiden äärellä ovat lahja lapsen tulevaisuudelle.

Lukukeskuksen ja Lotuksen yhteinen viesti ääneen lukemisen tärkeydestä tavoitti kauppareissulla perheet. Kesällä Lotuksen pehmopaperi-paketeissa kannustettiin lukemaan yhdessä ja kerrottiin samalla Lukukeskuksen Lue lapselle –hankkeesta.

Sosiaalisessa mediassa kampanja tavoitti 255 500 ihmistä; sosiaalisen median julkaisut saivat tuhansia tykkäyksiä ja satoja kommentteja. Monet hehkuttivat ääneen lukemista ja lukemisen hyötyjä, ja varhaislapsuuden lukukokemusten merkitystä nostettiin esiin.

”Lapsille lukeminen on ihanaa! Meillä kaikki kolme tykkäävät kuunnella edelleen kun luen. Kirjat ovat vain vaihtuneet pienten kirjoista kohti nuortenkirjoja”, eräs kommentoi Tiktokissa.

Kesäkampanjassa olivat mukana näyttelijä-kirjailija Jani Toivola, näyttelijä Jasmin Hamid ja opettaja Henriikka Pasanen.

”Olemme tietoisesti lisänneet perinteisten kirjojen lukemista, sillä haluan, että lapset näkevät lukemista ympärillään mahdollisimman paljon. Samasta syystä olemme palanneet digilehdestä paperisen sanomalehden pariin”, Hamid kertoo Instagram-tilillään. ”Ääneen lukeminen edistää lapsen lukutaitoa ja ymmärrystä. Lisäksi se on rauhoittava hetki, joka harjoittaa keskittymiskykyä ja yhden asian tekemiseen sitoutumista. Ja tietenkin se on myös vanhemman ja lapsen yhteinen, lähentävä hetki.”

Kampanjassa muistutettiin, että yhteiset lukuhetket ovat parasta välittämistä ja hetket yhdessä tarinoiden äärellä lahja lapsen tulevaisuudelle. Lukemalla lapselle säännöllisesti voikin vaikuttaa ratkaisevasti lapsen taitojen, mielikuvituksen ja tunneälyn kehittymiseen sekä identiteetin rakentumiseen.

“Lasten lukeminen on hyvin tärkeä yhteiskunnallinen asia, jonka eteen kaikkien aikuisten tulisi tehdä töitä. Lasten innostaminen lukemisen avartavaan maailmaan alkaa jo ihan pienestä pitäen, kun vanhemmat lukevat lapsilleen. Lukemalla lapsille jo vauvaiästä lähtien annamme heille kipinän lukemisharrastukseen”, toteaa Lotuksen Senior Brand Manager Juha Yli-koski.

Lotuksen kampanjassa perheet ohjattiin Lue lapselle –verkkopalveluun, johon on koottu tutkittua tietoa lukemisen hyödyistä ja käytännöllisiä vinkkejä perheiden yhteisiin lukuhetkiin.