Nuoret innostavat nuoria lukemaan – Lukufiilis on media lukeville nuorille
– Lukufiiliksessä on tavallisia nuoria, jotka puhuvat lukemisesta ja kirjoittamisesta. Kulttuurikeskusteluun osallistuminen matalalla kynnyksellä kuuluu kaikille.
Näin nuorten kirjallisuusmedia Lukufiiliksen merkitystä kuvasi Otto Rantanen kansallisen lukutaitostrategian julkistustilaisuudessa. Rantanen on lukio-opiskelija ja yksi Lukufiiliksen aktiivisista toimittajista. Kuten Rantanen toteaa, Lukufiilikseen osallistuminen on mahdollista kaikille lukemisesta kiinnostuneille nuorille. Nuoret kirjoittavat kirja-arvosteluja, haastattelevat kirjailijoita ja jakavat vinkkejä kirjoittamiseen. Lukufiiliksen alla julkaistaan myös nuorten kirjallisuuspodcastia. Lukufiilis on kolmessa vuodessa kolminkertaistanut lukijamääränsä. Tänä vuonna Lukufiiliksen sivuilla vieraillaan 100 000 kertaa.
Vasta julkaistu kansallinen lukutaitostrategia tuo näkyviin lasten ja nuorten lukutaidon edistämiseksi tehtävää työtä ja luo uusia avauksia lukutaidon edistämiseksi. Lukutaitostrategiaan on kirjattu tarve vahvistaa lasten ja nuorten lukutaitoa hyödyntämällä vertaisvinkkausta, sanataiteen menetelmiä ja muita lukemaan innostamisen menetelmiä. Strategiassa myös peräänkuulutetaan monipuolisia lukemisen esikuvia sekä esitetään, että jatkossa ”annetaan tilaa lasten ja nuorten teksteille ja äänelle medioissa, jolloin he voivat esitellä omia tuotoksiaan ja lukutaitohankkeitaan sekä toimia näin lukija- ja tekijäesikuvina.” Näitä tehtäviä myös Lukufiilis hyvin toteuttaa.
Lukufiiliksen kirjallisuussisällöt löytyvät sieltä missä nuoret itsekin ovat, eli sosiaalisesta mediasta. Instagram- ja Twitter-tilin lisäksi Lukufiilis perusti Tiktok-kanavan helmikuussa, ja videot ovat saavuttaneet huiman suosion. Lukufiiliksen Tiktok-videoita on katsottu tällä hetkellä yli 400 000 kertaa.
– Lapset ja nuoret kiinnostuvat kirjallisuudesta, kun se tulee vastaan heille tutussa ympäristössä. Haluamme houkutella kirjallisuuden pariin myös ne nuoret, jotka eivät muuten tulisi ajatelleeksi kirjojen mahdollisuuksia, sanoo Lukufiiliksen päätoimittaja Elisa Grönholm.
Syksyllä Lukufiilis alkoi julkaisemaan ruotsinkielisiä artikkeleja Läsglans-osiossa. Ruotsinkielisillä nuorilla ei ole aiemmin ollut mediaa, jossa he voisivat jakaa ajatuksiaan kirjallisuudesta. Osana Prata bok -hanketta ruotsinkieliset koululaiset pääsivät haastattelemaan kirjailijoita Helsingin kirjamessuille ja kirjoittamaan juttuja Läsglansiin.
Lukufiiliksen toimittaja Otto Rantanen uskoo, että parhaiten nuoria innostavat lukemaan nuoret itse. Tosin innostamisen tueksi tarvitaan rakenteita, kuten lähikirjasto, e-kirjapalvelu nuorten puhelimiin tai kirjoja helposti saataville kouluihin.
– Lukemaan innostaminen vaatii lopulta vain rohkeita yksilöitä, jotka alkavat puhua lukemisesta, sitten kun lukemisen tukemisen rakenteet ovat kunnossa, Rantanen sanoo.