Etusivu >

Lukuboost

Lukuboost – på en kvart till nästa nivå

Den tvåspråkiga Lukuboost-kampanjen, som startar i oktober 2024, syftar till att öka ungdomars läsintresse i Finland genom influencerledd kommunikation och en utmaning på sociala medier.

Kampanjens mål är att påverka attityder, skapa innehåll som uppmuntrar till regelbunden läsning, engagera målgruppen i meningsfulla diskussioner och på så sätt binda ungdomar och unga vuxna till läsning. Målgruppen för kampanjen är ungdomar i åldern 13-25 år samt vuxna som påverkar deras liv.

Kampanjen inleds i slutet av oktober 2024 på Helsingfors bokmässa. Lukuboost utmaningen, som uppmuntrar ungdomar att läsa en kvart om dagen lanseras på sociala medier-kanaler som är populära bland målgruppen och pågår i tre månader. Lukuboosts mässmonter inspirerar ungdomar till läskvarter även på Studia-mässan. Kampanjen kulminerar i januari på Educa-mässan, där läsrekommendationslistor som är skapade tillsammans med ungdomarna själva presenteras.

Kampanjen erbjuder också skolor och lärare ett brett utbud av material och inspiration för att stödja undervisningen i läsfärdighet. På den här sidan samlas innehåll som hjälper dem som arbetar med ungdomar att inspirera till läsning. Allt kampanjmaterial är tillgängligt och kostnadsfritt.

Lukuboost-kampanjen koordineras av marknadsföringsbyrån PING Helsinki. Läs mer på kampanjens webbplats.

Marknadsföringsmaterial

Bakom länken hittar du material för din egen Lukuboostkommunikation.

Kampanjens möjliggörare och partners: Messukeskus, Helsingfors bokmässa, Studia och Educa samt med projektets finansiärer: Adlibris, WSOY, Suomalainen kirjakauppa, Suomen kulttuurirahasto, Svenska Kulturfonden, Sanoma Media, Sanoma Pro, Suomen kustannusyhdistys, Uleåborgs stad, Akateeminen, Kirjakauppaliitto, Books on Demand och Bookbeat.

Kampanjen stöds också kommunikativt och genom egna insatser av: Utbildningsstyrelsens Läsfärdighetsprogram, Läscentrum, Barnboksinstitutet, Finlands facklitterära författare, Finska litteratursällskapet, Författarförbundet, Föreningen för mediefostran, Det nationella specialuppdraget för bibliotekstjänster som främjar barns och ungas läsning (SJK / ERTE), Yrkesutbildningsförbundet (Amke rf), Medieförbundet och Helsingfors stadsbibliotek.

Prenumerera på nyhetsbrev

Jag har läst och godkänner integritetspolicyn