Lukuboost – på en kvart till nästa nivå
Kampanjens mål är att påverka attityder, skapa innehåll som uppmuntrar till regelbunden läsning, engagera målgruppen i meningsfulla diskussioner och på så sätt binda ungdomar och unga vuxna till läsning. Målgruppen för kampanjen är ungdomar i åldern 13-25 år samt vuxna som påverkar deras liv.
Kampanjen inleds i slutet av oktober 2024 på Helsingfors bokmässa. Lukuboost utmaningen, som uppmuntrar ungdomar att läsa en kvart om dagen lanseras på sociala medier-kanaler som är populära bland målgruppen och pågår i tre månader. Lukuboosts mässmonter inspirerar ungdomar till läskvarter även på Studia-mässan. Kampanjen kulminerar i januari på Educa-mässan, där läsrekommendationslistor som är skapade tillsammans med ungdomarna själva presenteras.
Kampanjen erbjuder också skolor och lärare ett brett utbud av material och inspiration för att stödja undervisningen i läsfärdighet. På den här sidan samlas innehåll som hjälper dem som arbetar med ungdomar att inspirera till läsning. Allt kampanjmaterial är tillgängligt och kostnadsfritt.
Lukuboost-kampanjen koordineras av marknadsföringsbyrån PING Helsinki. Läs mer på kampanjens webbplats.
Material för undervisning
10 fakta om läsning
Läscentrum har sammanställt ett faktapaket för medier, skolor och bibliotek om hur läskunnighetssituationen ser ut i Finland.
10 fakta om läsning 2024
Material för författarbesök i högstadier
Det här materialet är till dig som ska få en författare på besök i klassen i högstadien. Materialet är indelat i fyra delar: Innan besöket, Bokläsningen, Under besöket och Efter besöket.
Material för författarbesök i högstadier
Material för författarbesök i gymnasier och yrkesskolor
Det här materialet är till dig som ska få en författare på besök på andra nivån. Materialet är indelat i fyra delar: Innan besöket, Bokläsningen, Under besöket och Efter besöket.
Material för författarbesök på andra nivån
Bokanalysverktyg
Guide till bokanalys av modersmålsläraren Amanda Audas-Kass.
Skriv ut Bokanalysverktyg (pdf)
Lästips
Läsglans – för och av unga läsare
Läsglans är gjord av 13–19-åringar över hela Finland. Tidningen presenterar aktuella böcker, författare och fenomen.
Läsglans.fi
Läslovs Boktipsmaskin
Låt en maskin lotta ut läsning för dig! Välj ämnen som intresserar dig och se vad maskinen föreslår som lästips för dig.
Boktipsmaskinen
Marknadsföringsmaterial
Kampanjens möjliggörare och partners: Messukeskus, Helsingfors bokmässa, Studia och Educa samt med projektets finansiärer: Adlibris, WSOY, Suomalainen kirjakauppa, Suomen kulttuurirahasto, Svenska Kulturfonden, Sanoma Media, Sanoma Pro, Suomen kustannusyhdistys, Uleåborgs stad, Akateeminen, Kirjakauppaliitto, Books on Demand och Bookbeat.
Kampanjen stöds också kommunikativt och genom egna insatser av: Utbildningsstyrelsens Läsfärdighetsprogram, Läscentrum, Barnboksinstitutet, Finlands facklitterära författare, Finska litteratursällskapet, Författarförbundet, Föreningen för mediefostran, Det nationella specialuppdraget för bibliotekstjänster som främjar barns och ungas läsning (SJK / ERTE), Yrkesutbildningsförbundet (Amke rf), Medieförbundet och Helsingfors stadsbibliotek.