Someinfluencers som förebilder: Lukuboost-kampanjen utmanar unga att läsa en kvart om dagen
Someinfluencers som förebilder: Lukuboost-kampanjen utmanar unga att läsa en kvart om dagen
Den nationella och tvåspråkiga kampanjen har kända someinfluencers som frontfigurer, varav många själva tar sig an läsning som en helt ny vana. Bakom Lukuboost står tiotals företag och organisationer som bidrar med sin expertis och möjliggör en mångsidig kampanjgenomföring. Läscentrum understöder kampanjen.
Bra läsförmåga kommer inte av sig själv, utan kräver tid: ju mer och ju mer varierat man läser, desto bättre blir man. Att scrolla genom innehåll på sociala medier eller reels räcker inte, utan läskunnighet och det egna tänkandet bör utmanas även med längre texter som kräver koncentration, tolkning och fantasi. Förmågan att hantera skriven text är nödvändig för allt lärande och deltagande i samhället. Mångsidig läsning har också många välgörande effekter på välbefinnandet. En bra läskunskap är en grundrättighet för alla barn och unga.
Influencers tog sig an utmaningen
Som kampanjens frontfigurer valdes åtta someinfluencers som delar med sig av sina egna tips och erfarenheter om att börja läsa. En av dem är Ilari Mettälä, före detta professionell fotbollsspelare och nuvarande someproffs: “Jag deltar eftersom jag vill minska min skärmtid och förbättra min koncentrationsförmåga. Jag vill också skapa mig en läsrutin. Det senast jag läste var Zlatans biografi, och det var för flera år sedan. Jag vill uppmuntra alla mina följare att prova tillsammans med mig på hur roligt det kan vara att läsa,” berättar Mettälä.
Kampanjens andra nyckelinfluencers är Dokke Tas, Iha Just Imus, Janne Grönroos, Johannes Mollberg, Henriikka Pasanen, Laura Friman och Toimistopojat.
Lukuboost samlar ihop 10 000 läskvarter
Lukuboost utmanar unga mellan 13 och 25 år att läsa en kvart om dagen. Utmaningen pågår från oktober till slutet av januari 2025, och man kan delta genom att registrera sina läskvarter på kampanjens webbplats. Huvudpriset i kampanjen är ett presentkort på 1000€.
Målet med Lukuboost är att engagera tusentals unga att läsa totalt minst 10 000 kvarter under kampanjen. Kampanjen producerar dessutom läsrekommendationslistor skapade av ungdomarna själva som uppmuntrar lärare och föräldrar att diskutera betydelsen av läskunnighet. Läsrekommendationslistorna publiceras i januari 2025.
Påverkande genom innovativt samarbete
Initiativet att väcka ungas läsintresse har kommit från PING Helsinki och har stöd av samarbetspartners.
”Ungas läskunnighet är ett betydande samhällsämne som väcker mycket diskussion även på sociala medier. PING Helsinkis mål är att identifiera aktuella teman som someinfluencers kan tala om på ett igenkännande sätt och på så sätt främja samhällsbetydande fenomen. Målet med Lukuboost-utmaningen som tagits fram tillsammans med influencers och deras följare är att göra läsning till en del av ungdomarnas vardag,” säger PING Helsinkis expert Micaela Karvinen.
Kampanjen finansieras av Adlibris, Akateeminen, Bookbeat, Books on Demand, Kirjakauppaliitto, Messukeskus, Uleåborgs stad, PING Helsinki, Sanasto, Sanoma Media, Sanoma Pro, Storia, Suomalainen kirjakauppa, Finlands kulturfond, Finlands förläggarförening, Svenska kulturfonden och WSOY. Dessutom stöds kampanjen av tiotals expertorganisationer, som Läscentrum, via deras kommunikationsinsatser.
Kampanjen kan följas på @lukuboost-kanaler på TikTok och Instagram samt på www.lukuboost.fi. Man kan också delta genom att dela sina egna läsupplevelser och rekommendationer med hashtaggen #lukuboost.