Etusivu > Nyheter >

Medvetenhet om läskunnighet till finländska beslutsfattare i EU

Medvetenhet om läskunnighet till finländska beslutsfattare i EU

Läscentrums verksamhetsledare Emmi Jäkkö träffade EU-parlamentarikernas medarbetare för att diskutera betydelsen av läsfrämjande arbete på EU-nivå tisdagen den 10 juni.

Läsfärdighet och läsning är en förutsättning för ett demokratiskt, jämlikt, resilient och ekonomiskt blomstrande Europa. Ett läskunnigt Europa garanterar alla medborgare ett jämlikt människovärde och möjligheter att påverka sitt eget liv och sin framtid. En god läsfärdighet bidrar till att forma ett än mer innovativt, hållbart och konkurrenskraftigt Europa.

“De finländska beslutsfattarna i EU identifierar glädjande väl läsfärdighetens omfattande effekt för både individen och hela Europa. Utöver utbildningsaspekten ser man läsfärdigheten i allt högre grad som en säkerhets-, demokrati- och framtidsfråga. Hur resilienta européerna är vid eventuella kriser eller när vi ska återhämta oss från dem, hur lätt det är att utöva påtryckning eller vilseleda oss”, är frågor Emmi Jäkkö diskuterat i parlamentet.

Läsfärdighet behandlas på EU-nivå främst som en basfärdighet. EU:s mål är att 80 % av den vuxna befolkningen når de grundläggande digitala färdigheter som förutsätts i dagens arbetsliv. Nu har 56 % av de vuxna tillräckliga färdigheter.

För att bevara Europas konkurrenskraft är det nödvändigt att man identifierar läsfärdigheten som en förutsättning för studier och arbetsliv. Frågan har lyfts också i Draghis rapport, vars målsättning medlemsländerna förbundit sig att följa.

En framstående läsfärdighet förutsätter också att konstnärerna erbjuds en hederlig arbetsmarknad, att upphovsrätten skyddas och att förutsättningarna för skapande arbete är socialt och ekonomiskt jämbördigt med andra områden. Man bör trygga författarnas arbete om man vill stärka läsfärdigheten och öka läsningen.

Artificiellt intelligens, hot och möjligheter den för med sig var ett aktuellt ämne vid träffen mellan verksamhetsledaren och specialmedarbetarna. Att styra utvecklingen av AI så att det betjänar européerna är en central fråga för de närmaste åren. Vi bör aktivt fortsätta de gemensamma samtalen.

Vi kan vända utvecklingen av läsfärdigheten tillsammans. Vi behöver breda åtgärder, effektiva program, litterära fenomen och samtal om läsningens betydelse och läsfärdighetens ställning i Europa. Varje europé bör ha rätt att lära sig läsa och utveckla sin läsfärdighet genom hela livet.

Läscentrum är en del av läskunnighetsnätverket EURead, som har ett läskunnigt och läsande Europa som mål.