Miten valmistautua vierailuun? Kirjailija Eppu Nuotio antaa vinkkejä opettajille, ryhmän vetäjille ja muille tilaajille.
Aloita tutustuttamalla oppilaasi vieraaksi tulevan kirjailijaan ja ennen kaikkea kirjailijan tuotantoon. Perustiedot kirjailijasta löytyvät helposti, kun luokka tietää ketä odottaa he nojautuvat jo vierailua kohti. Onhan aivan eri asia odottaa joulupukkia kuin ketä tahansa valkopartaista miestä. Sinä olet oppaana tällä matkalla. Hyvä opas on itse innostunut ja tartuttaa innostuksensa muihin.
Astu siis kirjaan. Tilaa kirjastosta luokkaan kirjailijan teoksia tai vie luokkasi kirjastoon. Kaikki lukuvaihtoehdot ovat hyviä: lue luokassa ääneen, anna oppilaiden lukea itse valitsemansa kirja, luetuta kirjoja parilukuna tai lukekaa yhtä ainoaa kirjaa vuorolukuna.
Anna aikaa kirjan käsittelyyn.
Avaa luokassa keskustelu luetusta. Mistä kirja kertoo? Millaisia henkilöitä kirjassa on? Missä kirjan tarina tapahtuu? Millainen on kirjailijan tyyli? Mikä tarinassa yllätti/ärsytti/ilahdutti/väsytti/jännitti/innosti?
Anna luokan kirjoittaa luetusta kirjasta/kirjoista. Luokka voi piirtää kirjan henkilöitä tai tapahtumapaikkoja, tehdä kirjasta sarjakuvia tai kirjoittaa jollekulle kirjan henkilöistä onnittelukortin, kirjeen tai vaikkapa päähenkilön muistilapun. Anna oppilaiden vinkata kirjaa toisilleen mahdollisimman monella eri tavalla.
Selvitä onko kirjaan olemassa kirjailijan tai jonkun muun(esimerkiksi eri puolilla Suomea toimivien sanataidekoulujen) laatimia tehtäviä. Jos on, ota ne käyttöön.
Kannusta oppilaita kirjoittamaan kysymyksiä kirjailijalle.
Kerro oppilaille etukäteen vierailutilanteesta. Nyt kirjailija ei saavukaan luokkaan kasseineen vaan ilmestyy tietokoneen ruudulle/screenille. Yhteys kirjailijaan avautuu ja se on ainutlaatuinen mahdollisuus. Rauhoita tilanne kuuntelevaksi. Ole läsnä,avusta oppilaitasi kysymysten esittämisessä jos tilanne on liian jännittävä tai vaikea.
Joku sinunkin luokassasi saattaa muistaa tämän vierailun koko ikänsä. Jollekin oppilaistasi vierailu merkitsee ovea kokonaan uuteen maailmaan. Joku voi saada lukemisesta avun oppimiselleen, joku toinen joku saattaa löytää kirjoista samaistumiskohteen ja tavan käsitellä omia asioitaan, jotakuta voi yllättäen puraista lukukärpänen, joku voi alkaa nyt kirjoittaa omia tarinoitaan ja jonkun mielessä alkaa ehkä kasvaa haave kirjailijaksi tulemisesta.
Tutustu tekniikkaan. Tutustu tekniikkaan vielä toisenkin kerran. Testaa miten yhteys toimii, miten kuva toimii, miten ääni toimii.Tarkista piuhat, tarkista kamera, mikrofoni, nettiyhteys. Tiedä mitä teet jos yhteys alkaa pätkiä vierailun aikana. Tiedä miten toimia jos ääni tai kuva häviää. Testaa etukäteen yhteyttä Lukukeskukseen.
Tuo luokkasi ajoissa paikalle vierailupäivänä.
Älä tuskastu jos jokin tekniikka vierailun aikana kaikesta varmistelusta huolimatta temppuilee. Elämässä ja virtuaalivierailussa kun voi sattua mitä vain. Jos jokin ongelma tulee, käytä chättiä ja kerro ongelmastasi kirjailijalle ja Lukukeskukseen. Asiat on helppo ratkaista kun niistä tietää.
Pidä huolta ajankulusta. Sinä tiedät milloin teillä kello soi, kirjailija ei välttämättä sellaista muista. Pidä huolta oppilaista. Kirjailija ei komenna eikä opeta, hän on vieras.
Chätin kautta on kätevää reagoida kirjailijan kertomaan ja esittää kysymyksiä kirjailijalle.
Virtuaalivierailu ei ole nauhoitettu tv-ohjelma.
Paitsi kirjoistaan kirjailija puhuu luultavasti työstään, kirjoittamisesta. Kirjailija kutsuu siis luokan peremmälle päänsä sisään, päästää sisään sinne missä tarinat alkavat, kertoo siitä, mistä saattaa olla vaikeaakin puhua. Virtuaalivierailussa kirjailija ei ole luokassa vaan luokka on kirjailijan luona. Läsnäolossa, elävässä kontaktissa kirjailijan ja oppilaiden välillä on virtuaalivierailun taika.
Oppitunti on lyhyt aika ja virtuaalivierailu on äkkiä ohi, mutta vierailun synnyttämän innostuksen hehku kestää vielä tovin. Lukemis- ja kirjoittamisinnon ylläpitäminen ei ole vaikeaa kun innostus on jo olemassa. Tartu siis hehkuun ja tee luokastasi lukeva luokka.
Sillä lukeminen on avain maailmaan.