Kirjailijavierailun jälkeen – vinkkejä kouluille
Vierailu kannattaa käsitellä ja sen aiheisiin palata myös vierailun jälkeen. Alla vinkkejä, miten hyödyntää vierailun mahdollisesti sytyttämää lukuintoa ja tehtäviä, joita voi soveltaa vierailun kirjoihin ja niiden teemoihin.
1. Palaa vierailuun ja sen herättämiin ajatuksiin
Kuten ennen vierailua, myös sen jälkeen kirjaan, kirjailijan esiin nostamiin aiheisiin ja teemoihin voi palata ja niistä kannattaa keskustella. Minkälaisia ajatuksia vierailu herätti? Syntyikö uusia oivalluksia kirjoista, kirjailijasta tai hänen työstään – mikä yllätti tai oli uutta tietoa?
Jos luitte ennen vierailua kirjailijan kirjan, voi lukukokemukseen palata vierailun jälkeen ja vaikka kirjoittaa uusista heränneistä ajatuksista – miten käsitys kirjasta muuttui vierailun myötä? Mitä uusia ajatuksia teoksesta vierailu synnytti?
2. Teetä kirja-arvio vierailulla käsitellystä kirjasta tai kirjailijan muusta tuotannosta
Vinkkejä arvion kirjoittamiseen löytyy esimerkiksi Lukuviikon sivuilta:
Vinkkejä 1.-6.-luokkalaisille
Vinkkejä yläkoululaisille ja lukioon
3. Teetä kirjavinkkaus kirjailijan tuotannosta
Ohjeita vinkkauksen teettämiseen:
Jokainen oppilas valitsee itse (tai opettaja voi jakaa) itseään kiinnostavan kirjan. Oppilas lukee kirjan ja valmistautuu esittelemään sen muille. Lukiessa voi tarvittaessa tehdä muistiinpanoja esimerkiksi kirjan henkilöistä ja tärkeimmistä tapahtumista, mutta itse vinkkaus kannattaa tehdä ihan suullisesti ja omin sanoin, ilman paperia. Luetuista kirjoista kootaan lista joka luokalle. Vinkkauksia kuunnellessa voi laittaa merkinnän itseä kiinnostavan kirjan kohdalle ja etsiä myöhemmin listan avulla itseään kiinnostavaa luettavaa.
Vinkkejä vinkkaukseen:
Ota kirja mukaasi ja näytä sitä yleisölle. Kerro, mikä kirjan nimi on ja kuka sen on kirjoittanut.
Muista, että tehtävänäsi on innostaa ja houkutella joku lukemaan vinkkaamasi kirja.
Esittele kirjan henkilöt. Kerro, millaisia he ovat, mitä tekevät, minkä ikäisiä he ovat jne.
Kerro lyhyesti, mistä kirja kertoo, mutta älä missään nimessä paljasta loppuratkaisua.
Lue kirjasta näytteeksi jokin hyvä kohta. Sopiva näyte on sellainen, joka jää juuri sillä tavalla kesken, että kuulija haluaa ehdottomasti kuulla, mitä seuraavaksi tapahtuu!
4. Tutustukaa yhdessä eri kanaviin ja tapoihin, joilla kirjasta ja kirjailijasta voi halutessaan löytää lisätietoa
Löytyykö kirjailijasta ja hänen teoksistaan minkälaista materiaalia esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, kustantamojen sivuilta, blogeista? Minkälaisia kirjallisuussivustoja, verkkomedioita, kirjallisuuslehtiä ym. löytyy netistä tai kirjastosta?
Monella kirjailijalla on esimerkiksi virallinen kirjailijasivu sosiaalisessa mediassa.
Tehtävä: etsi lisätietoa kirjailijasta ja kirjoita vaikka kirje tai fanipostaus hänen sivuilleen siitä minkälaisia ajatuksia vierailu herätti. Tekstiä ei tarvitse oikeasti lähettää. Senkin voi tehdä, mutta muistattehan, että kirjailijalta ei voi vaatia vierailun jälkeen vastausta kirjeisiin tai erillistä työtä, esimerkiksi kommentoimaan kirja-arvioita tai kirjoihin liittyviä tehtäviä.
5. Tehtäviä tietokirjailijan vierailun jälkeen
– Pohtikaa, mikä tekee kirjasta tietokirjan. Miettikää, onko tietokirjoilla jotain yhteistä?
– Pohdi, mistä aiheesta kertovan tietokirjan haluaisit itse kirjoittaa. Suunnittele kirjalle kansi ja sisällysluettelo. Keksi myös nimi ja piirrä kansikuva niin, että siitä käy ilmi aihepiiri.
– Pohtikaa mitkä ovat tärkeimmät erot kaunokirjallisuuden ja tietokirjallisuuden välillä. Mitkä ovat molempien vahvuudet, entä heikkoudet?
– Internetin maailmassa kaikki tieto tuntuu olevan napin painalluksen päässä. Tietokirjoja kuitenkin kirjoitetaan, ostetaan ja lainataan enemmän kuin kaunokirjallisuutta. Keskustelkaa yhdessä seuraavista kysymyksistä: Mikä on tietokirjan tulevaisuus? Millaiset tietokirjat ovat mielestänne edelleen käyttökelpoisia, millaiset taas ovat jo vanhanaikaisia? Miten internetissä oleva tieto poikkeaa tietokirjassa olevasta? Miksi itse hankkisitte tietokirjan? Järjestäkää lopuksi luokassanne väittely tietokirjojen ja internetin välillä.
Kirjailijavierailun jälkeen ja aina
Tee kirjasta lähiesine luokassa.
Tuo luokkaan monenlaisia kirjoja, sellaisia kirjoja, joihin voi omin päin tutustua.
Tee matkasta kirjaan mahdollisimman lyhyt.
On meistä kiinni, miten paljon kirjat ja niistä puhuminen on arjessamme.