Etusivu > Uutiset >

Lukeminen ehkäisee syrjäytymistä – aihe esillä opetusalan Educa-messuilla

Lukeminen ehkäisee syrjäytymistä – aihe esillä opetusalan Educa-messuilla

 

Tuoreet PISA-tutkimukset osoittavat heikkojen lukijoiden määrän hälyttävän kasvun. 15-vuotiaista jo lähes 14 prosenttia jää ilman jatko-opintoihin riittävää lukutaitoa. Aihetta käsitellään Educa-messuilla 24.1.

Lukukeskuksen järjestämässä keskustelussa kysytään miltä heikko lukutaito näyttää ammattilaisten silmin. Opintojen jatkaminen peruskoulun jälkeen on yksi tehokkaimmista tavoista ehkäistä syrjäytymistä. Miten koulu ja opettajat voivat tukea erityisesti heikkoja lukijoita lukemisessa ja lukutaidon kehittämisessä?

”Meillä jokaisella on vastuu siitä, että kaikki lapset ja nuoret saavat kehittää lukutaitoaan tasolle, joka riittää arjessa ja toisen asteen opinnoissa. Koulussa tähän tarvitaan kaikkien aineiden opettajien panosta, kuten opetussuunnitelmaperusteissakin sanotaan”, toteaa lukutaitotutkija Sari Sulkunen.

Miten tämä sitten käytännössä saavutetaan? Aiheesta keskustelemassa ovat Sari Sulkusen lisäksi toimittaja ja lukutaitotyötä heikkojen lukijoiden parissa tekevä Aleksis Salusjärvi sekä Vuoden opetusteko -maininnalla palkittu, Pojat lukevat pojille -mallin kehittäjä Anu Vartiainen. Paneelin vetäjänä toimii Lukukeskuksen kehittämispäällikkö Emmi Jäkkö. Keskustelu järjestetään 24.1. Tila 103 -lavalla klo 12-12.45.

Johtava opetus- ja kasvatusalan tapahtuma Educa järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 24.-25.1. Tapahtuma on maksuton.

Lukukeskus osallistuu Educa-messuihin jakamalla sisältöjä ja tietoa lukemisesta ja lukutaidosta opettajille. Vuonna 2020 Lukukeskus tarttuu lukutyön ajankohtaisiin ja mm. PISA-tulosten esiin nostamiin haasteisiin suuntaamalla toimintaansa etenkin heikommissa asemissa oleville kohderyhmille, kuten mm. syrjäseutujen koulut, monet toisen asteen oppilaitokset ja erityisryhmät kuten maahanmuuttajat.