Prata bok på Helsingfors bokmässa 2025
Skolorna som deltar i Prata bok i år kommer från Österbotten, Egentliga Finland och Nyland. De yngsta elever är från åk 5–6 och de äldsta är gymnasie-elever. Alla Prata bok-samtalen är på scenen Fiskehamnen i år.
Författarna och illustratörerna Wilma Möller, Fanny Penttinen, Eva Frantz, Henrika Andersson, Jenny Wiik, Malin Klingenberg, Maria Turtschaninoff, Linus Nyman, Marcus Lindqvist, Ann-Luise Bertell, Malin Slotte och Karin Collins kommer att delta i årets Prata bok-diskussionerna.
Torsdag 23.10, Fiskehamnen
11.00 Från idé till bok: karaktärsutveckling och berättarstruktur i Lejon på vift
Wilma Möller & Fanny Penttinen – Karvsor skola, Vörå, åk 5–6
Hur skapar man och utvecklar karaktärer? Karaktärerna har en stor betydelse för hur berättelsen blir. Hur får man fram det centrala temat och budskapet i en bok? Elever från Karvsor skola samtalar med Wilma Möller och Fanny Penttinen om Lejon på vift.
11.30 Modiga barn och spännande hemligheter
Eva Frantz – Näs skola, Larsmo, åk 6
Elever från Näs skola talar med Eva Frantz om Sköldpaddsön. Varifrån får hon inspiration? Hur kommer det sig att Frantz alla böcker utspelar sig i historisk tid? Vi samtalar om mod, spänning och övernaturliga inslag som förekommer i alla tre böckerna.
12.00 Att finna en räddning
Henrika Andersson & Jenny Wiik – Svenskbacka skola, Kervo, åk 5–6
Elever från Svenskbacka skola pratar med Henrika Andersson och Jenny Wiik. De funderar på processen med att göra en bok, hur ett påhittat äventyr innehåller många lokala förankringar och sanningar. Vad plockas med och vad som sållas bort?
13.00 Berättarkonstens magi
Malin Klingenberg – Axåker skola, Bennäs, åk 6
Elever från Axåker skola i Bennäs dramatiserar kring någon av personerna och några scener i Malin Klingenbergs bok Min bror Bror. De ställer också frågor till författaren om hennes bok. Hur manar man fram magi i en berättelse?
13.30 Anaché: Att bryta normer
Maria Turtschaninoff – Cronhjelmskolan, Larsmo, åk 9
Hur skriver man fantasyromaner? Vilka paralleller kan man dra mellan Anaché och dagens samhälle gällande könsnormer och jämlikhet? Vilka är konsekvenserna om man bryter mot normer och regler? Cronhjelmskolans elever talar med Maria Turtschaninoff.
Fredag 24.10, Fiskehamnen
11.00 Schyssta hackers – digitala äventyr och diskussion!
Linus Nyman – Strömborgska skolan, Borgå, åk 8
Elever från åk 8 i Strömborgska skolan har bekantat sig med faktatexten som texttyp. De samtalar med Linus Nyman om hans bok Schyssta hackers. Vilka metoder använder han sig av när han arbetar och skriver? Hur arbetar en schysst hacker?
12.30 Kriget finns i våra hemknutar
Marcus Lindqvist & Ann-Luise Bertell – Tegengrenskolan, Vörå, åk 9
Vörå tog emot många ukrainska flyktingar. Boken Slaget om Ukraina ger en större förståelse för vad som händer i Ukraina. Bertell är från Vörå och i Skuggas nämns Ukraina. En journalists möte med en författare: båda har krig som tema. Elever intervjuar.
13.00 Att våga drömma – Malin Slotte om skam, självkritik och kreativitet
Malin Slotte – Korsholms gymnasium
Samtal med Malin Slotte kring Reservplatsen. Med humor och träffsäkerhet utforskar hon självkritik, sociala hierarkier, drömmar. En bok om att våga trotsa skam och självmedvetenhet för att följa en kreativ dröm. Studerande från Korsholm intervjuar.
13.30 Var går gränsen mellan sund kärlek och besatthet?
Karin Collins – Kyrkbackens skola och Skärgårdshavets skola, Pargas, åk 9
Elever från Nagu och Korpo talar med Karin Collins om Där jag har min hjärtans kär och Collins andra romaner. Varför är det så svårt att acceptera att en relation är över, hur hittar den som blir lämnad något nytt att leva för?
14.00 Skuggas på Vörådialekt
Ann-Luise Bertell – Vörå samgymnasium
Hur bygger Ann-Luise Bertell upp personer, miljön och tiden i Skuggas? Språket (Vörådialekten) och platserna i Vörå spelar roll när Bertell arbetar med sina romaner och speciellt för den senaste. Elever från Vörå samtalar med Bertell på Vörådialekt.
Prata bok ordnas av Läscentrum i samarbete med Svenska litteratursällskapet. Projektet finansieras av Svenska kulturfonden och Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.

