Vinkit opettajalle virtuaalivierailuun
1. Tutustukaa kirjailijan kirjoihin etukäteen, jotta saatte vierailusta enemmän irti
Jokainen kirjailija rakentaa vierailunsa itse omalla tyylillään. Vierailun aikana kirjailija kertoo kirjoistaan, kirjoittamisesta ja kirjailijan ammatista .Kiinnostavinta vierailun seuraaminen on silloin, kun kirjat ovat jo etukäteen tuttuja ja mahdollisia kysymyksiäkin on jo mietitty etukäteen.
2. Miettikää kysymyksiä valmiiksi
Oppilaiden aktiivisuus ja vuorovaikutus tekevät vierailusta kiinnostavamman niin yleisölle kuin kirjailijalle. Voitte etukäteen sopia, kuka esittää kysymykset kirjailijalle. Virtuaalivierailulla on myös mahdollisuus käyttää chattia, johon oppilaat tai opettaja voivat kirjoittaa kysymyksiä kirjailijalle. Jos luokissa on käytössä padit, voitte hyödyntää niitä vierailulla, jolloin oppilaiden on helpompi pienemmissä ryhmissä lähettää kysymyksiä ja kommentteja.
3. Saat ohjeet virtuaalivierailulle osallistumiseen etukäteen.
Saat sähköpostiin osallistumislinkin n. viikko ennen vierailua, josta löytyvät myös teknisen tuen yhteystiedot. Lukukeskuksen tekninen tuki on virtuaalialustalla tavattavissa 10 min ennen vierailun alkua. Häneltä saa apua mahdollisissa ongelmatilanteissa virtuaalialustalla tai puhelimitse.
Yhdellä luokalla on sovittu olevan kuva-ääniyhteys kirjailijan kanssa, mutta halutessanne myös muut luokat voivat pitää kameraa päällä vierailun aikana. Yleensä yhteydet testataan sen luokan opettajan kanssa, jolla on kuva-ääniyhteys kirjailijan kanssa. Näin varmistamme tekniikan toimivuuden vierailun aikana.
4. Käytännön järjestelyt luokassa
Myös virtuaalivierailulla opettaja on vastuussa siitä, kuinka oppilaat vierailulla käyttäytyvät. Jokaisessa luokassa tulisikin olla opettaja, joka käynnistää vierailun ja on paikalla vierailun aikana.
Oppilaat voivat osallistua vierailulle myös kotoaan käsin, mutta tällöin olisi hyvä muistuttaa, että kirjautumisen yhteydessä riittää, että he ilmoittavat etunimensä (ei nimimerkkiä) ja chatissa keskustellaan vain vierailuun liittyvistä teemoista. Muussa tapauksessa joudumme poistamaan oppilaan vierailulta.
5. Virtuaalivierailu on oppitunnin pituinen
Virtuaalivierailu kestää 45 min. Jos jostain syystä teidän on lopetettava vierailu jo aikaisemmin, kirjoittakaa siitä chattiin tai kertokaa kirjailijalle suullisesti, jotta hän osaa varautua.
6. Vierailuun kannattaa palata jälkikäteen.
Pohtikaa mm.:
Mitä ajatuksia kirjailijan vierailu herätti?
Mitä kirjailija kertoi kirjoistaan ja niiden kirjoittamisesta?
Millaiselta kirjailijan työ vaikuttaa?
Mitä uutta opit kirjailijan ammatista?
Mitä yllättävää kirjailija kertoi?
Saitko uusia lukuvinkkejä, aiotko lukea kirjailijan kirjoja?
7. Antakaa palautetta.
Kaikki palaute ja huomiot vierailusta ovat meille todella tärkeitä. Haluamme kehittää virtuaalivierailuja, ja siksi juuri teidän kokemuksenne on meille tärkeä. Kerää palautetta oppilailta ja vastaa palautekyselyymme, jonka lähetämme vierailun jälkeen.
8. Toivomme, että lukuinto säilyy pitkään!
Sen ylläpitämiseksi kannattaa mm:
a) Lukea koulussa vierailleen kirjailijan kirjoja.
Lukekaa myös ääneen vaikkapa pienemmälle sisarelle. Myös vanhempia kannattaa kannustaa lukemaan ääneen ihan kaiken ikäisille lapsille!
b) Pitäkää yhteisiä lukupiirejä. Keskustelkaa yhdessä kaverin kanssa kirjan tapahtumista ja lukuelämyksestä.
Mikä nauratti?
Mikä jännitti?
Kuka hahmoista oli eniten itsesi kaltainen?
Millaisia tapahtumapaikkoja kirjassa oli?
Mitä uutta opit kirjan lukemalla?
c) Kirjoittakaa kirja-arvosteluja. Kerro arvostelussa:
Mistä kirja kertoo?
Minkälainen tunnelma siinä on?
Mitä aiheita tai teemoja kirja käsittelee: esim. ystävyyttä, luonnonsuojelua, rohkeutta, historiaa, oppimista?
Minkälaiselle lukijalle kirjaa suosittelisit? Minkä ikäiselle tai mistä asioista kiinnostuneelle?