Lukuloma-kampanja haastaa lukemaan syyslomalla
Koulujen syyslomalla tartutaan jälleen yhdessä kirjaan! Kirja- ja opetusalan toimijoiden Lukuloma-kampanja muistuttaa, että lukeminen on kaikille sopiva, edullinen matalan kynnyksen harrastus. Kirjojen kautta aukeaa ennennäkemättömiä maailmoja – todellisia ja kuviteltuja – ja löytyy myös uusia näkökulmia omaan elämään.
Lukeminen ei tarkoita yksin nenä kirjassa istumista, vaan se voi olla myös sosiaalista: kirjoista heränneitä ajatuksia voi jakaa muiden kanssa, ja kirjat voi ottaa luontevasti osaksi perheen, kaveriporukan tai harrastusryhmän yhteistä tekemistä.
Myös tiede- ja kulttuuriministeri Mari-Leena Talvitie on mukana tukemassa kampanjaa. Ministeri muistuttaa aikuisen esimerkin tärkeydestä: ”Kutsun niin lapsia ja nuoria, aikuisia kuin senioreita lukemaan syys- eli lukulomalla. On tärkeää, että me aikuiset luemme ja näytämme esimerkkiä koululaisille. Luetaan yhdessä vaikka sohvalla tai junassa eli tehdään lukemisesta näkyvää!”
Koulujen ja harrastusryhmien lukuvinkit jakoon
Parhaat kirjavinkit tulevat usein kavereilta, jonka kanssa on yhteiset kiinnostuksen kohteet. Kampanja nostaakin eri tavoin esiin lasten ja nuorten omia kirjavinkkejä.
Viimevuotiseen tapaan koululuokat ovat voineet ilmoittautua kirjavinkkivaihtoon. Mukaan ilmoittautuneille luokille on arvottu vaihtopari toisesta koulusta, ja luokat vaihtavat keskenään kirjavinkkejä. Lue lisää: Koululuokkien Kirjavinkkivaihto
Kerhoja ja harrastusryhmiä puolestaan kannustetaan jakamaan lukuideoita Lukuloma-sivujen kautta. Ideansa tai kirjavinkkinsä jakaneiden ryhmien kesken arvotaan kirjapalkintoja. Lue lisää: Harrastusryhmien Lukuidea
Kampanjasivuilla pyörii tänäkin vuonna Kirjavinkkikone, josta jokainen lapsi, varhaisnuori, nuori tai aikuinen voi käydä arpomassa itselleen sopivaa luettavaa syyslomalle. Lue lisää: Kirjavinkkikone
Monikanavaista viestintää syysloman alla
Kampanja näkyy syksyllä sosiaalisessa mediassa ja mukana olevien yhteisöjen viestinnässä. Lukuloma yhdistää voimansa toisen lukemista edistävän kampanjan kanssa: Yhteistyössä Lukuboostin kanssa kerätään somevaikuttajien lukusuosituksia ja tuodaan ne näkyvästi esille sekä sosiaalisessa mediassa että ulkomainonnassa viikoilla 41–42.