Läslov-kampanjen uppmuntrar till läsning under höstlovet
Läsning behöver inte innebära att man läser ensam – läsningen kan också vara social: tankar som böckerna väcker kan delas med andra, och böcker kan tas med som en naturlig del av familjens, kompisgängets eller hobbygruppens gemensamma aktiviteter.
Även forsknings- och kulturminister Mari-Leena Talvitie stöder kampanjen. Ministern betonar vikten av vuxnas exempel: ”Jag uppmanar både barn och unga, vuxna och seniorer att läsa under höstlovet – det vill säga läslovet. Det är viktigt att vi vuxna läser och föregår med exempel för skolelever. Låt oss läsa tillsammans, till exempel på soffan eller på tåget, och göra läsningen synlig!”
Boktips från skolor och hobbygrupper
De bästa boktipsen kommer ofta från kompisar med vilka man delar samma intressen. Kampanjen lyfter på olika sätt fram barns och ungas egna boktips.
På samma sätt som förra året har skolklasser kunnat anmäla sig till ett boktipsutbyte. De anmälda klasserna har fått en utbytesklass i en annan skola och klasserna byter boktips med varandra. För skolor: Boktipsutbyte
Hobbygrupper och klubbar uppmuntras att dela sina lästips på Läslov-kampanjens webbplats. Grupperna som delar med sig av sina tips deltar i en utlottning av bokpriser. För hobbygrupper: En läsidé
På kampanjens webbplats finns även i år Boktipsmaskinen, som ger barn, unga och vuxna boktips inför höstlovet. Boktipsmaskinen
Kommunikation i flera kanaler under höstlovet
Under hösten syns kampanjen i sociala medier och i de medverkande organisationernas kommunikation.
Läslov-kampanjen samarbetar med en annan kampanj som främjar läsning: tillsammans med Lukuboost samlar man in lästips från kända profiler på sociala medier och lyfter fram dem både i sociala medier och utomhusreklam under vecka 41–42.