Material för författarbesök i lågstadier
Till läraren
Din klass ska få besök av en bokskapare – en författare, en illustratör, eller någon som både skriver och illustrerar. Inför besöket ska ni bekanta er med er gäst. Ni ska också välja ut en en bok som författaren har skrivit eller illustrerat. I det här materialpaketet finns uppgifter ni ska jobba med i klassen inför författarbesöket. Här finns också uppgifter som kan användas för att fördjupa läsningen på olika sätt. Uppgifterna går att använda tillsammans med vilken skönlitterär bok som helst.
Läs igenom hela uppgiftspaketet innan ni börjar med läsprojektet. Vissa uppgifter ska göras innan läsningen börjar, vissa ska göras medan läsningen pågår och vissa görs när läsningen är avslutad. Därför är det bra att välja vilka delar ni tänker arbeta med, och i vilket skede ni ska göra det, innan ni sätter igång.
Stjärnuppgifterna ska göras av alla. Genom att förbereda er får både eleverna och er gäst ut så mycket som möjligt av besöket. Blixt- och diamantuppgifterna får ni göra enligt lust, tid och inspiration. Förhoppningen är att alla ska hitta något som passar den egna gruppen. Om ni bokar in ett återbesök med er gäst passar kometuppgifterna särskilt bra att göra inför den andra träffen. Flera av blixt- och diamantuppgifterna fungerar också men kometuppgifterna är uttänkta särskilt för återbesöken.
Du som lärare känner dina elever och vet vad som fungerar bäst i din klass. Har du en frimodig grupp där alla vill intervjua gästen? Då kanske det är bra att ni övar lite på förhand och bestämmer vem som ska ställa vilken fråga. Har du en klass där många är osäkra på sin skriv- och läsförmåga? Då är det säkert bra om du som lärare väljer ut svåra ord till övningen ”ordburken” (gäller åk 1-4) så ingen behöver känna sig utpekad som en som inte kan. Uppgifterna kan modifieras och ändras på i det oändliga, och det är fritt fram att göra just det!
Lycka till!
Ladda ner material, årskurs 1-2 (pdf)
Ladda ner material, årskurs 3-4 (pdf)
Ladda ner material, årskurs 5-6 (pdf)
1. Årskurs 1-2
2. Årskurs 3-4
3. Årskurs 5-6
Årskurs 1-2
STJÄRNUPPGIFTER
De här uppgifterna ska ni göra innan ni får besök av författaren eller illustratören.
INNAN NI LÄSER BOKEN
Titta på pärmen. Läs titeln och undersök pärmbilden.
Läs också texten på baksidan.
Svara på frågorna
- Vad heter boken?
- Vad heter författaren (den som har hittat på berättelsen)?
- Vad heter illustratören (den som har gjort bilderna)?
- Vad tror ni boken kommer handla om?
- Vem tror ni boken kommer handla om?
LÄS BOKEN TILLSAMMANS!
- Fundera ut minst tio frågor om boken eller bokskaparen som ni vill ha svar på när hen kommer på besök!
- Kolla att frågorna är olika.
- Kolla också så det inte är frågor ni redan vet svaret på.
Frågorna får gärna vara lite kluriga.
BLIXTUPPGIFTER
De här uppgifterna kan ni göra medan ni läser boken.
ORDBURKEN
Medan ni läser boken kan ni i klassen samla på ord! Det kan vara roliga ord, nya ord, svåra ord eller konstiga ord. Ta ett stort papper. Rita en bild av en burk som täcker hela pappret. Varje gång ni stöter på ett ord som passar i burken, får ni skriva upp det på pappret, gärna med en penna i en glad färg. Er lärare får också hjälpa till. Samla så många ord som möjligt! När boken är slut har ni en massa nya ord i er ordburk.
GISSA SLUTET
Ta en paus i läsningen när ni har läst ungefär tre fjärdedelar av boken. Dela in er i mindre grupper. Sätt er ner och fundera. Tänk på alla ledtrådar författaren och illustratören har placerat ut i texten och bilderna. Hur tror ni boken kommer sluta? Berätta för varandra vad ni tror att kommer att hända.
Läs resten av boken.
Gissade ni rätt? Gissade ni lika som de andra i klassen?
DIKTEN
Välj 5-8 nyckelord från boken, ord som på något sätt känns viktiga i berättelsen. Det kan vara vilka ord som helst. Namn, platser, känslor, föremål och sådant man gör fungerar bra. Skriv upp orden i en stapel.
Nu ska ni skriva en gemensam dikt där varje rad börjar med ett av orden ni har valt. Dikten behöver inte ha någonting att göra med boken, annat än orden som kommer därifrån. Klarar ni av att skapa någonting helt nytt av orden?
MINILEXIKON
Medan ni läser ska ni ta reda på så mycket ni kan om en av personerna i berättelsen. Rita personen på ett papper. Varje gång ni får reda på någonting nytt och viktigt kan ni antingen skriva eller rita in det någonstans på ert papper. Blir personen ofta rädd? Skriv in ordet ”rädd”, kanske där personen har sitt hjärta. Tycker personen om hundar? Rita en hund på pappret. När ni har läst ut boken har ni också en massa fakta om den ni har valt att samla information om. Nästan som ett eget uppslagsverk!
DIAMANTUPPGIFTER
De här uppgifterna kan ni göra efter att ni har läst boken färdigt.
LÅNA NAMNET
Låna bokens titel, men rita en ny pärmbild.
Era böcker behöver inte handla om samma sak som boken ni har läst!
Om ni har svårt att komma igång kan ni tänka på följande saker:
Vad vill ni att era böcker ska handla om?
Vilka personer ska vara med i böckerna?
Vad skulle kunna hända på bilden för att någon skulle få lust att läsa boken?
LÅNA BILDEN
Låna bokens pärmbild, och hitta på en helt ny titel till boken.
Vad skulle boken heta om ni var författare till boken?
Boken kan handla om någonting helt nytt! Det enda ni behöver utgå från är det som finns på bilden.
Vissa författare heter något annat än sitt eget, riktiga namn då de skriver böcker. Det här kallas för en pseudonym. Vad skulle er/din pseudonym vara om ni/du var författare?
DETEKTIVERNA
Nästan alla illustrationer innehåller detaljer som kommer fram först när man har tittat riktigt, riktigt noggrant på dem. Ibland kan det vara överraskningar, ibland kan det vara sådant man bara inte märker om man inte är uppmärksam.
Nu ska ni vara detektiver! Titta riktigt noga på bilderna i boken. Hittar ni någonting ni inte har märkt förr? Jämför era fynd. Upptäcker ni samma saker?
PROBLEM
I nästan alla böcker finns minst ett problem som behöver lösas!
Kommer ni på något problem i boken ni har läst? Problemet kan vara stort eller litet.
Ibland, när man har läst en bok, så vill man inte att den ska ta slut. En berättelse brukar fortsätta så länge det finns ett problem som inte har fått en lösning. Hitta på ett nytt problem som händer på bokens sista sida så berättelsen måste fortsätta.
HUVUDPERSON
Huvudpersonen är den viktigaste personen i berättelsen.
Svara på de här frågorna.
- Är huvudpersonen en kvinna/man/pojke/flicka/ett djur/någon annan?
- Är den yngre eller äldre än ni själva?
- Vet ni något om hur den ser ut?
- Har den någon kompis? Vad heter kompisen?
- Hör den till en familj?
KÄNSLOR
Det finns många olika sorters böcker. Vissa får en att skratta, medan andra får en att tänka. En del får en att hoppa upp och ner på stolen av spänning och andra gör att man får en orolig klump i magen.
Hur kände ni er när ni läste boken? Ringa in. Ni får välja flera alternativ om ni vill, och det räcker om ni kände känslan bara under en kort stund medan ni läste.
Blev ni:
glada drömmande
arga fnittriga
rädda gråtfärdiga
ledsna äventyrslystna
nervösa kramsjuka
förskräckta springnödiga
MILJÖ
Alla berättelser utspelar sig någonstans. Ibland kanske det är i en skola, ibland i en trädgård, i rymden eller i en segelbåt. När ni läser om de här ställena får ni veta vissa saker om hur det ser ut där. Men ganska mycket om hur det ser ut måste ni fantisera ihop själva.
Sätt er i en ring, antingen alla tillsammans, eller så gör ni mindre grupper. Välj en plats i boken. Nu får ni börja berätta om platsen. Börja med att berätta det ni fått reda på i boken. Kanske ni vet någonting om hur platsen ser ut, eller hur det doftar där, kanske ni vet något om vem som brukar vara där. När ni har berättat allt ni vet får ni börja använda er fantasi istället. Hur ser det ut om man går ut från platsen ni har valt? Vad hittar man utanför? Hur ser det ut där? Hur luktar det?
Om ni vill kan ni blunda när ni berättar.
Om det är svårt att komma på någonting kan ni fokusera på era sinnen. Föreställ er alltså hur det känns, smakar, luktar, ser ut eller låter på platsen ni har valt. Lycka till!
KOMETUPPGIFTER
De här uppgifterna passar särskilt bra om ni träffar er gäst två gånger! Skicka gärna det ni har gjort till författaren eller illustratören inför er andra träff.
ÖNSKEBOKEN
Tänk på boken ni har läst. Om ni fick önska er en fortsättning på boken, alltså en ny bok som skulle fortsätta där den gamla slutade, vad skulle den handla om? Vad skulle den heta? Vad skulle boken ha för problem och vilka personer skulle vara med i den? Gör en video där ni berättar för bokskaparen om er önskebok!
NYA VÄNNER
Fundera på de personer/figurer/karaktärer som finns i boken ni har läst. Nu ska ni hitta på nya karaktärer som passar in i bokens värld. Om ni har läst en bok där det finns många djur får ni hitta på flera djur som känns som en del av gänget. Om ni har läst en bok om skurkar får ni hitta på flera skurkar som passar ihop med de som redan finns. Hitta på namn, ålder och rita bilder av de nya karaktärerna.
VÄRLDSNYTT
Gör en tidning som bara består av rubriker och bilder. Tidningen ska rapportera om saker som har hänt i boken. Ni kan göra rubriker som handlar om bokens huvudberättelse och rubriker som handlar om små detaljer i bilderna eller texten, som kanske inte är så viktiga i boken. Kanske någon i boken har varit med om en spännande händelse? Kanske det finns något i en bild som ni tycker är mystiskt? I tidningen får småsaker vara jätteviktiga.
Lägg tidningen i ett kuvert och skicka den på posten till bokskaparen!
Årskurs 3-4
STJÄRNUPPGIFTER
De här uppgifterna ska ni göra innan ni får besök av författaren eller illustratören.
INNAN NI LÄSER BOKEN
Titta på pärmen. Läs titeln och undersök pärmbilden.
Läs också texten på baksidan.
Svara på frågorna
- Vad heter boken?
- Vad heter författaren?
- Vad heter illustratören?
- Vad tror ni boken kommer att handla om?
- Vem tror ni boken kommer att handla om?
- Se på pärmen Vilken sorts bok tror ni det är frågan om? Är den rolig/spännande/ skrämmande/fartfylld/sportig/fantasifull/mystisk/någonting annat?
LÄS BOKEN TILLSAMMANS!
- Fundera ut minst tio frågor om boken eller bokskaparen som ni vill ha svar på när hen kommer på besök!
- Kolla att frågorna är olika.
- Kolla också så det inte är frågor ni redan vet svaret på.
Frågorna får gärna vara lite kluriga.
BLIXTUPPGIFTER
De här uppgifterna kan ni göra medan ni läser boken.
ORDBURKEN
Medan ni läser boken kan ni i klassen samla på ord! Det kan vara roliga ord, nya ord, svåra ord eller konstiga ord. Ta ett stort papper. Rita en bild av en burk som täcker hela pappret. Varje gång ni stöter på ett ord som passar i burken, får ni skriva upp det på pappret, gärna med en penna i en glad färg. Er lärare får också hjälpa till. Samla så många ord som möjligt. När boken är slut har ni en massa nya ord i er ordburk!
GISSA SLUTET
Ta en paus i läsningen när ni har läst ungefär tre fjärdedelar av boken. Dela in er i mindre grupper. Sätt er ner och fundera. Tänk på alla ledtrådar författaren och illustratören har placerat ut i texten och bilderna. Hur tror ni boken kommer sluta? Skriv ner vad ni tror att kommer hända. Lägg lapparna i ett kuvert. Läs resten av boken. Öppna kuvertet och kolla.
Gissade ni rätt? Gissade alla i klassen lika?
DIKTERNA
Välj 5-8 nyckelord från boken, ord som på något sätt känns viktiga i berättelsen. Det kan vara vilka ord som helst. Både namn, platser, känslor, föremål och sådant man gör fungerar bra. Skriv upp orden i en stapel.
Dela in er i mindre grupper. Skriv dikter, där varje rad inleds med ett ord från boken. Dikterna behöver inte ha någonting att göra med bokens innehåll, annat än att orden kommer därifrån. Klarar ni av att skapa någonting helt nytt av orden?
DAGBOKEN
Alla får välja ut en person i berättelsen. Det gör ingenting fast flera väljer samma person. Tänk er hur det känns att vara den här personen. Skriv om en dag i personens liv. Ni kan använda er av det ni har fått veta i boken, men ni får också hitta på helt nya saker. Skriv det som om det är ett ”jag” som berättar. Ni kan börja med att skriva ”Kära dagbok, i dag…” och sedan berättar ni om någonting ni har upplevt, och hur det har fått er att känna er. Använd er gärna av hela världen som finns i boken, av de personer som finns där, och av de ställen som ni redan har läst om.
DIAMANTUPPGIFTER
De här uppgifterna kan ni göra efter att ni har läst boken färdigt.
EN ANNAN BOK
Låna bokens titel, men planera en ny berättelse
Hitta på en baksidestext till en helt ny bok som har samma titel som boken ni har läst! Vad skulle en bok med samma titel kunna handla om? Du får ändra på allt! Allt utom titeln.
LÅTSASNAMNEN
Vissa författare heter något annat än sitt eget, riktiga namn då de skriver böcker. En del tar ett namn som bara låter som ett vanligt för- och efternamn, andra tar ett namn som låter som ett artistnamn. Ett taget namn kallas för en pseudonym. Vad skulle era pseudonymer vara om ni var författare?
PROBLEM
I nästan alla böcker finns minst ett problem som behöver lösas.
Kommer ni på något problem i boken ni har läst? Problemet kan vara stort eller litet.
Ibland, när man har läst en bok, så vill man inte att den ska ta slut. En berättelse brukar fortsätta så länge det finns ett problem som inte har fått en lösning. Hitta på ett nytt problem som händer i slutet av boken så berättelsen måste fortsätta! Hitta också på en lösning på problemet.
HUVUDPERSONEN
I de flesta berättelser finns det en eller två personer som är viktigare än alla andra, och som berättelsen handlar mest om. De här personerna kallas huvudpersoner.
Svara på de här frågorna.
- Är huvudpersonen en kvinna/man/pojke/flicka/ett djur/någon annan?
- Är den yngre eller äldre än ni själva?
- Vet ni något om hur den ser ut?
- Har den någon kompis? Vad heter kompisen?
- Hör den till en familj?
KÄNSLOR
Det finns många olika sorters böcker. Vissa får en att skratta, medan andra får en att tänka. En del får en att hoppa upp och ner på stolen av spänning och andra gör att man får en orolig klump i magen. Om man letar efter en bok som ger en särskild slags känsla behöver man veta vilken grupp eller vilken genre den tillhör.
Vilken genre tycker ni att boken ni har läst hör till? Ringa in!
Ni kan välja flera genrer om du vill. Ni kan också hitta på egna genrer om ni tycker att det inte finns någon här som passar in på det ni har läst.
humor skräck mysterium
deckare saga fantasy
sci-fi action kärlek
snyftare äventyr djur
sport
RENOVERA MILJÖN
Alla berättelser utspelar sig någonstans. Ibland kanske det är i en skola, ibland i en trädgård, i rymden eller i en segelbåt. När ni läser om de här ställena får ni veta vissa saker om hur det ser ut där. Men ganska mycket om hur det ser ut måste ni fantisera ihop själva.
Dela in er i grupper. Varje grupp får välja varsin plats i boken. Nu ska ni beskriva platsen, men ni ska renovera den på något sätt. Uppfinn något som gör att den blir någonting alldeles extra. Kanske sommarstugan i boken får en ny, hemlig våning? Eller kanske grävlingens bo inreds med en karusell? Nu har ni chansen att förbättra det som fanns i boken och göra det till något roligare och mer spännande än det var från början. Ni får både skriva och rita.
SERIEN (Den här uppgiften passar böcker som är illustrerade)
Titta på illustrationerna i boken ni läste. Välj en person, rita av den, och skapa en tecknad serie där den här personen får spela huvudrollen. I en serie hinner det inte hända så mycket, så hitta på en liten situation som ryms i tre rutor. Det behöver inte vara någonting som hände i boken, utan får hellre vara något du har hittat på helt själv. Det gör ingenting fast personen inte ser exakt ut som hen gör i boken, men välj åtminstone en detalj man känner igen, och håll fast vid den. Det kan vara till exempel en tröja man känner igen, en kroppsform eller en frisyr.
KOMETUPPGIFTER
De här uppgifterna passar särskilt bra om ni träffar er gäst två gånger. Skicka gärna det ni har gjort till författaren eller illustratören inför er andra träff.
ÖNSKEBOKEN
Tänk på boken ni har läst. Om ni fick önska en fortsättning på boken, alltså en ny bok som skulle fortsätta där den gamla slutade, vad skulle den handla om? Vad skulle den heta? Vad skulle den boken ha för problem och vilka personer skulle vara med i den? Gör en eller flera korta videor där ni berättar för bokskaparen om er önskebok!
NYA VÄNNER
Fundera på de personer/figurer/karaktärer som finns i boken ni har läst. Nu ska ni hitta på nya karaktärer som passar in i bokens värld. Om ni har läst en bok där det finns många djur får ni hitta på flera djur som känns som en del av gänget. Om ni har läst en bok om skurkar får ni hitta på flera skurkar som passar ihop med de som redan finns. Hitta på namn, ålder och rita bilder av de nya karaktärerna.
VÄRLDSNYTT
Gör en tidning. Tidningen ska rapportera om saker som har hänt i boken ni har läst. Ni kan hitta på rubriker som handlar om bokens huvudberättelse och rubriker som handlar om små detaljer i bilderna eller texten, som kanske inte är så viktiga i boken, och skriva korta artiklar till. Kanske någon i boken har varit på en resa? Skriv en artikel om resan! Kanske det finns någon detalj i en bild ni vill berätta mer om? I tidningen får småsaker vara jätteviktiga.
Lägg tidningen i ett kuvert och skicka den på posten till bokskaparen!
Årskurs 5-6
STJÄRNUPPGIFTER
De här uppgifterna ska ni göra innan ni får besök av författaren eller illustratören.
INNAN NI LÄSER BOKEN
Läs titeln och titta på pärmbilden.
Läs också texten på baksidan.
Svara på frågorna
- Vad heter boken?
- Vad heter författaren?
- Vad heter illustratören? (Om boken inte har illustrationer inuti ska ni kolla upp vem som har gjort pärmen.)
- Se på pä Vilken sorts bok tror ni det är frågan om? Är den rolig/spännande/ skrämmande/fartfylld/sportig/fantasifull/mystisk/någonting annat?
- Vad tror ni boken kommer handla om?
- Vem tror ni boken kommer handla om?
- Vilket förlag har gett ut boken?
- Vad gör ett förlag? Den här informationen hittar ni inte i boken, utan ni måste leta på andra ställen!
LÄS BOKEN
Ni kan läsa den en och en, i mindre grupper eller som högläsningsbok.
- Fundera ut minst tio frågor om boken, bokskaparen eller skrivprocessen som ni vill ha svar på under besö
- Kolla så att frågorna är olika.
- Kolla också så det inte är frågor ni redan vet svaret på, eller frågor som enkelt går att få svar på via google.
Frågorna får gärna vara lite kluriga.
BLIXTUPPGIFTER
De här uppgifterna kan ni göra medan ni läser boken.
GISSA SLUTET
Ta en paus i läsningen när ni har läst ungefär tre fjärdedelar av boken. Dela in er i mindre grupper. Sätt er ner och fundera. Tänk på alla ledtrådar författaren och illustratören har placerat ut i texten och bilderna. Hur tror ni boken kommer sluta? Skriv ner vad ni tror att kommer hända. Lägg lapparna i ett kuvert. Läs resten av boken. Öppna kuvertet och gå igenom era gissningar.
Gissade ni rätt? Gissade alla i klassen lika?
DIKTERNA
Välj 5-8 nyckelord som har med boken att göra, ord som på något sätt känns viktiga för berättelsen. Det kan vara vilka ord som helst, både namn, platser, känslor, föremål och sådant man gör fungerar bra. Skriv upp orden i en stapel.
Dela in er i mindre grupper. Skriv dikter där varje rad inleds med ett ord från boken. Dikterna behöver inte ha någonting att göra med bokens innehåll, annat än att orden kommer därifrån. Klarar ni av att skapa någonting helt nytt av orden?
DAGBOKEN
Alla får välja ut en person i berättelsen. Det gör ingenting fast flera väljer samma person. Tänk er hur det känns att vara den här personen. Skriv om en dag i personens liv. Ni kan använda er av det ni har fått veta i boken, men ni får också hitta på helt nya saker. Skriv det som om det är ett ”jag” som berättar. Ni kan börja med att skriva ”Kära dagbok, i dag…” och sedan berättar ni om någonting ni har upplevt, och hur det har fått er att må eller vad det har fått er att tänka på. Använd er gärna av hela den värld som finns i boken, av de personer som finns där, och av de ställen som ni redan har läst om.
FÖRHÅLLANDEN
De flesta berättelser handlar om hur olika personer förhåller sig till varandra. Det kan vara personer som är vänner, det kan handla om fiender, det kan vara en berättelse om någon som är rädd för någon annan, det kan handla om en person som tycker att någon är löjlig och så vidare.
Välj en relation i boken ni läser. Skriv några meningar om den. (Till exempel: Ludvig är rädd för Johannes i klassen eftersom han alltid knuffas. Ludvig är starkare än Johannes och Johannes vågar inte säga emot.) Du behöver inte välja huvudpersonen, utan du kan också välja någon som bara har en liten roll. Nu har du i uppgift att ändra på relationen! Beskriv en situation då någonting händer som gör att allt förändras. Kanske två vänner börjar bråka? Kanske den som är rädd plötsligt blir modig? Kanske den som verkar löjlig plötsligt gör någonting oväntat och coolt? Du är författaren, du kan ändra på historien!
DIAMANTUPPGIFTER
De här uppgifterna kan ni göra efter att ni har läst boken färdigt.
EN (NÄSTAN) HELT NY BOK
Låna ett element från boken ni har läst, men gör någonting nytt.
Hitta på en titel och en baksidestext till en bok som inte finns. Den ska ha någonting gemensamt med boken ni har läst. Du får ändra på nästan allt, men en liten detalj måste du behålla. När alla är klara får ni titta på varandras böcker och gissa: vilken detalj är lånad från boken ni läste?
LÅTSASNAMNEN
Vissa författare heter något annat än sitt eget, riktiga namn då de skriver böcker. En del tar ett namn som bara låter som ett vanligt för- och efternamn, andra tar ett namn som låter som ett artistnamn. Ett taget namn kallas för en pseudonym. Vad skulle era pseudonymer vara om ni var författare?
PROBLEM
I nästan alla böcker finns minst ett problem som behöver lösas!
Kommer ni på något problem i boken ni har läst? Problemet kan vara stort eller litet.
Ibland, när man har läst en bok, så vill man inte att den ska ta slut. En berättelse brukar fortsätta så länge det finns ett problem som inte har fått en lösning. Hitta på ett nytt problem som händer i slutet av boken så berättelsen måste fortsätta! Hitta också på en lösning på problemet.
HUVUDPERSONEN
I de flesta berättelser finns det en eller två personer som är viktigare än alla andra, och som berättelsen handlar mest om. De här personerna kallas huvudpersoner.
Svara på de här frågorna.
- Vad vet ni om huvudpersonen i boken ni har läst?
- Är huvudpersonen en kvinna/man/pojke/flicka/ett djur/någon annan?
- Är den yngre eller äldre än ni själva?
- Vet ni något om hur den ser ut? Om svaret är ja: vad vet ni?
- Har den någon kompis? Vad heter kompisen?
- Hör den till en familj?
KÄNSLOR
Det finns många olika sorters böcker. Vissa får en att skratta, medan andra får en att tänka. En del får en att hoppa upp och ner på stolen av spänning och andra gör att man får en orolig klump i magen. Om man letar efter en bok som ger en särskild slags känsla behöver man veta vilken grupp eller vilken genre den tillhör.
Vilken genre tycker ni att boken ni har läst hör till? Ringa in!
Ni kan välja flera genrer om du vill. Ni kan också hitta på egna genrer om ni tycker att det inte finns någon här som passar in på det ni har läst.
humor skräck mysterium
deckare saga fantasy
sci-fi action kärlek
snyftare äventyr djur
sport
RENOVERA MILJÖN
Alla berättelser utspelar sig någonstans. Ibland kanske det är i en skola, ibland i en trädgård, i rymden eller i en segelbåt. När ni läser om de här ställena får ni veta vissa saker om hur det ser ut där. Men ganska mycket om hur det ser ut måste ni fantisera ihop själva.
Dela in er i grupper. Varje grupp får välja varsin plats i boken. Nu ska ni beskriva platsen, men ni ska renovera den på något sätt. Uppfinn något som gör att den blir någonting alldeles extra. Kanske sommarstugan i boken får en ny, hemlig våning? Eller kanske grävlingens bo inreds med en karusell? Nu har ni chansen att förbättra det som fanns i boken och göra det till något roligare och mer spännande än det var från början. Ni får både skriva och rita.
SERIEN (Den här uppgiften passar böcker som är illustrerade)
Titta på illustrationerna i boken ni läste. Välj en person, rita av den, och skapa en tecknad serie där den här personen får spela huvudrollen. I en kort serie hinner det inte hända så mycket, så hitta på en liten situation som ryms i tre rutor. Det behöver inte vara någonting som hände i boken, utan får hellre vara något du har hittat på helt själv. Det gör ingenting fast personen inte ser exakt ut som hen gör i boken, men välj åtminstone en detalj man känner igen, och håll fast vid den. Det kan vara till exempel en tröja man känner igen, en kroppsform eller en frisyr.
KOMETUPPGIFTER
De här uppgifterna passar särskilt bra om ni träffar er gäst två gånger. Skicka gärna det ni har gjort till författaren eller illustratören inför er andra träff.
ÖNSKEBOKEN
Tänk på boken ni har läst. Om ni fick önska en uppföljare till boken, alltså en ny bok som skulle fortsätta där den gamla slutade, vad skulle den handla om? Vad skulle den heta? Vad skulle den boken ha för problem och vilka personer skulle vara med i den? Gör en eller flera videor där ni berättar för bokskaparen om er önskebok/ era önskeböcker!
NYA VÄNNER
Fundera på de personer som finns i boken ni har läst. Nu ska ni hitta på nya karaktärer som passar in i bokens värld. Om ni har läst en bok där det finns många djur får ni hitta på flera djur som känns som en del av gänget. Om ni har läst en bok om skurkar får ni hitta på flera skurkar som passar ihop med de som redan finns. Hitta på namn, ålder och rita bilder av de nya personerna, och skicka dem till er gäst inför det nya besöket!
VÄRLDSNYTT
Gör en tidning. Tidningen kan rapportera både om saker som har hänt i boken och sådant som skulle ha kunnat hända om ni fick bestämma. Hitta på rubriker och skriv korta texter till. Kanske någon i boken har varit med om en spännande händelse? Kanske det finns något i en bild som ni tycker är mystiskt? I tidningen får småsaker vara jätteviktiga.
Lägg tidningen i ett kuvert och skicka den på posten till bokskaparen!
Läscentrum / Malin Klingenberg