Etusivu >

Material för författarbesök i lågstadier

Material för författarbesök i lågstadier

Till läraren

Din klass ska få besök av en bokskapare – en författare, en illustratör, eller någon som både skriver och illustrerar. Inför besöket ska ni bekanta er med er gästs böcker. Ni ska välja ut en bok som författaren har skrivit eller illustrerat. I det här materialpaketet finns uppgifter ni ska jobba med i klassen inför författarbesöket.

Reservera minst 30 minuter för förberedelserna, utöver att läsa boken och se på bilderna i den. (“Gör åtminstone det här inför besöket”)

Om det finns mer tid får ni väldigt gärna fördjupa arbetet

  • om ni har lite mera tid eller
  • om ni har mycket mera tid.

Det finns även uppgifter efter besöket.

Uppgifterna du ser på den här sidan är tagna ur Malin Klingenbergs materialpaket. Du kan också bekanta dig med hela materialpaketet med mera uppgifter och välja de som passar er grupp:

 

1. Årskurs 1-2
2. Årskurs 3-4
3. Årskurs 5-6

Årskurs 1-2

GÖR ÅTMINSTONE DET HÄR INFÖR BESÖKET (30 min)

1. Välj ut en bok som författaren har skrivit eller illustrerat. Innan ni läser boken:

Titta på pärmen. Läs titeln och undersök pärmbilden.
Läs också texten på baksidan.

Svara på frågorna

  • Vad heter boken?
  • Vad heter författaren (den som har hittat på berättelsen)?
  • Vad heter illustratören (den som har gjort bilderna)?
  • Vad tror ni boken kommer handla om?
  • Vem tror ni boken kommer handla om?

2. Läs boken tillsammans.

Här kan ni göra uppgifter om ni har lite mera tid eller mycket mera tid.

3. Fundera ut minst tio frågor om boken eller bokskaparen som ni vill ha svar på när hen kommer på besök!

  • Kolla att frågorna är olika.
  • Kolla också så det inte är frågor ni redan vet svaret på.
  • Frågorna får gärna vara lite kluriga.

 

MERA UPPGIFTER INFÖR BESÖKET

(Materialpaket: Blixt- och diamantuppgifter)

Om ni har lite mera tid:

ORDBURKEN

Medan ni läser boken

Medan ni läser boken kan ni i klassen samla på ord! Det kan vara roliga ord, nya ord, svåra ord eller konstiga ord. Ta ett stort papper. Rita en bild av en burk som täcker hela pappret. Varje gång ni stöter på ett ord som passar i burken, får ni skriva upp det på pappret, gärna med en penna i en glad färg. Er lärare får också hjälpa till. Samla så många ord som möjligt! När boken är slut har ni en massa nya ord i er ordburk.

DIKTEN

Medan eller efter att ni har läst boken

Välj 5-8 nyckelord från boken, ord som på något sätt känns viktiga i berättelsen. Det kan vara vilka ord som helst. Namn, platser, känslor, föremål och sådant man gör fungerar bra. Skriv upp orden i en stapel.

Nu ska ni skriva en gemensam dikt där varje rad börjar med ett av orden ni har valt. Dikten behöver inte ha någonting att göra med boken, annat än orden som kommer därifrån. Klarar ni av att skapa någonting helt nytt av orden?

DETEKTIVERNA

Efter att ni har läst boken

Nästan alla illustrationer innehåller detaljer som kommer fram först när man har tittat riktigt, riktigt noggrant på dem. Ibland kan det vara överraskningar, ibland kan det vara sådant man bara inte märker om man inte är uppmärksam.

Nu ska ni vara detektiver! Titta riktigt noga på bilderna i boken. Hittar ni någonting ni inte har märkt förr? Jämför era fynd. Upptäcker ni samma saker?

Om ni har mycket mera tid:

MINILEXIKON

Medan ni läser boken

Medan ni läser ska ni ta reda på så mycket ni kan om en av personerna i berättelsen. Rita personen på ett papper. Varje gång ni får reda på någonting nytt och viktigt kan ni antingen skriva eller rita in det någonstans på ert papper. Blir personen ofta rädd? Skriv in ordet ”rädd”, kanske där personen har sitt hjärta. Tycker personen om hundar? Rita en hund på pappret. När ni har läst ut boken har ni också en massa fakta om den ni har valt att samla information om. Nästan som ett eget uppslagsverk!

LÅNA NAMNET

Efter att ni har läst boken

Låna bokens titel, men rita en ny pärmbild.

Era böcker behöver inte handla om samma sak som boken ni har läst!

Om ni har svårt att komma igång kan ni tänka på följande saker:

Vad vill ni att era böcker ska handla om?

Vilka personer ska vara med i böckerna?

Vad skulle kunna hända på bilden för att någon skulle få lust att läsa boken?

Eller: Låna bokens pärmbild, och hitta på en helt ny titel till boken (se alla uppgifterna).

KÄNSLOR

Efter att ni har läst boken

Det finns många olika sorters böcker. Vissa får en att skratta, medan andra får en att tänka. En del får en att hoppa upp och ner på stolen av spänning och andra gör att man får en orolig klump i magen.

Hur kände ni er när ni läste boken? Ringa in. Ni får välja flera alternativ om ni vill, och det räcker om ni kände känslan bara under en kort stund medan ni läste.

Blev ni:

glada                            drömmande

arga                              fnittriga

rädda                           gråtfärdiga

ledsna                          äventyrslystna

nervösa                        kramsjuka

förskräckta                 springnödiga

MILJÖ

Efter att ni har läst boken

Alla berättelser utspelar sig någonstans. Ibland kanske det är i en skola, ibland i en trädgård, i rymden eller i en segelbåt. När ni läser om de här ställena får ni veta vissa saker om hur det ser ut där. Men ganska mycket om hur det ser ut måste ni fantisera ihop själva.

Sätt er i en ring, antingen alla tillsammans, eller så gör ni mindre grupper. Välj en plats i boken. Nu får ni börja berätta om platsen. Börja med att berätta det ni fått reda på i boken. Kanske ni vet någonting om hur platsen ser ut, eller hur det doftar där, kanske ni vet något om vem som brukar vara där. När ni har berättat allt ni vet får ni börja använda er fantasi istället. Hur ser det ut om man går ut från platsen ni har valt? Vad hittar man utanför? Hur ser det ut där? Hur luktar det?

Om ni vill kan ni blunda när ni berättar.

Om det är svårt att komma på någonting kan ni fokusera på era sinnen. Föreställ er alltså hur det känns, smakar, luktar, ser ut eller låter på platsen ni har valt. Lycka till!

 

EFTER BESÖKET:

(Materialpaket: Kometuppgifter)

NYA VÄNNER

Fundera på de personer/figurer/karaktärer som finns i boken ni har läst. Nu ska ni hitta på nya karaktärer som passar in i bokens värld. Om ni har läst en bok där det finns många djur får ni hitta på flera djur som känns som en del av gänget. Om ni har läst en bok om skurkar får ni hitta på flera skurkar som passar ihop med de som redan finns. Hitta på namn, ålder och rita bilder av de nya karaktärerna.

 

Bekanta dig med hela materialpaketet med mera uppgifter här: Ladda ner material, årskurs 1-2 (pdf)

 

Årskurs 3-4

GÖR ÅTMINSTONE DET HÄR INFÖR BESÖKET (30 min)

1. Välj ut en bok som författaren har skrivit eller illustrerat. Innan ni läser boken:

Titta på pärmen. Läs titeln och undersök pärmbilden.
Läs också texten på baksidan.

Svara på frågorna

  • Vad heter boken?
  • Vad heter författaren?
  • Vad heter illustratören?
  • Vad tror ni boken kommer att handla om?
  • Vem tror ni boken kommer att handla om?
  • Se på pärmen Vilken sorts bok tror ni det är frågan om? Är den rolig/spännande/ skrämmande/fartfylld/sportig/fantasifull/mystisk/någonting annat?

2. Läs boken tillsammans.

Här kan ni göra uppgifter om ni har lite mera tid eller mycket mera tid.

3. Fundera ut minst tio frågor om boken eller bokskaparen som ni vill ha svar på när hen kommer på besök!

  • Kolla att frågorna är olika.
  • Kolla också så det inte är frågor ni redan vet svaret på.
  • Frågorna får gärna vara lite kluriga.

 

MERA UPPGIFTER INFÖR BESÖKET

(Materialpaket: Blixt- och diamantuppgifter)

Om ni har lite mera tid:

GISSA SLUTET

Medan ni läser boken

Ta en paus i läsningen när ni har läst ungefär tre fjärdedelar av boken. Dela in er i mindre grupper. Sätt er ner och fundera. Tänk på alla ledtrådar författaren och illustratören har placerat ut i texten och bilderna. Hur tror ni boken kommer sluta? Skriv ner vad ni tror att kommer hända. Lägg lapparna i ett kuvert. Läs resten av boken. Öppna kuvertet och kolla.

Gissade ni rätt? Gissade alla i klassen lika?

PROBLEM

Efter att ni har läst boken

I nästan alla böcker finns minst ett problem som behöver lösas.

Kommer ni på något problem i boken ni har läst?  Problemet kan vara stort eller litet.

Ibland, när man har läst en bok, så vill man inte att den ska ta slut. En berättelse brukar fortsätta så länge det finns ett problem som inte har fått en lösning. Hitta på ett nytt problem som händer i slutet av boken så berättelsen måste fortsätta! Hitta också på en lösning på problemet.

Mera uppgifter om ni har mycket mera tid:

DAGBOKEN

Medan ni läser boken

Alla får välja ut en person i berättelsen. Det gör ingenting fast flera väljer samma person. Tänk er hur det känns att vara den här personen. Skriv om en dag i personens liv. Ni kan använda er av det ni har fått veta i boken, men ni får också hitta på helt nya saker. Skriv det som om det är ett ”jag” som berättar. Ni kan börja med att skriva ”Kära dagbok, i dag…” och sedan berättar ni om någonting ni har upplevt, och hur det har fått er att känna er. Använd er gärna av hela världen som finns i boken, av de personer som finns där, och av de ställen som ni redan har läst om.

RENOVERA MILJÖN

Efter att ni har läst boken

Alla berättelser utspelar sig någonstans. Ibland kanske det är i en skola, ibland i en trädgård, i rymden eller i en segelbåt. När ni läser om de här ställena får ni veta vissa saker om hur det ser ut där. Men ganska mycket om hur det ser ut måste ni fantisera ihop själva.

Dela in er i grupper. Varje grupp får välja varsin plats i boken. Nu ska ni beskriva platsen, men ni ska renovera den på något sätt. Uppfinn något som gör att den blir någonting alldeles extra. Kanske sommarstugan i boken får en ny, hemlig våning? Eller kanske grävlingens bo inreds med en karusell? Nu har ni chansen att förbättra det som fanns i boken och göra det till något roligare och mer spännande än det var från början. Ni får både skriva och rita.

SERIEN (Den här uppgiften passar böcker som är illustrerade)

Efter att ni har läst boken

Titta på illustrationerna i boken ni läste. Välj en person, rita av den, och skapa en tecknad serie där den här personen får spela huvudrollen. I en serie hinner det inte hända så mycket, så hitta på en liten situation som ryms i tre rutor. Det behöver inte vara någonting som hände i boken, utan får hellre vara något du har hittat på helt själv. Det gör ingenting fast personen inte ser exakt ut som hen gör i boken, men välj åtminstone en detalj man känner igen, och håll fast vid den. Det kan vara till exempel en tröja man känner igen, en kroppsform eller en frisyr.

 

EFTER BESÖKET:

(Materialpaket: Kometuppgifter)

ÖNSKEBOKEN

Tänk på boken ni har läst. Om ni fick önska en fortsättning på boken, alltså en ny bok som skulle fortsätta där den gamla slutade, vad skulle den handla om? Vad skulle den heta? Vad skulle den boken ha för problem och vilka personer skulle vara med i den? Gör en eller flera korta videor där ni berättar för bokskaparen om er önskebok!

 

Bekanta dig med hela materialpaketet med mera uppgifter här: Ladda ner material, årskurs 3-4 (pdf)

Årskurs 5-6

GÖR ÅTMINSTONE DET HÄR INFÖR BESÖKET (30 min)

1. Välj ut en bok som författaren har skrivit eller illustrerat. Innan ni läser boken:

Läs titeln och titta på pärmbilden.
Läs också texten på baksidan.

Svara på frågorna

  • Vad heter boken?
  • Vad heter författaren?
  • Vad heter illustratören? (Om boken inte har illustrationer inuti ska ni kolla upp vem som har gjort pärmen.)
  • Se på pä Vilken sorts bok tror ni det är frågan om? Är den rolig/spännande/ skrämmande/fartfylld/sportig/fantasifull/mystisk/någonting annat?
  • Vad tror ni boken kommer handla om?
  • Vem tror ni boken kommer handla om?
  • Vilket förlag har gett ut boken?
  • Vad gör ett förlag? Den här informationen hittar ni inte i boken, utan ni måste leta på andra ställen!

2. Läs boken.

Ni kan läsa den en och en, i mindre grupper eller som högläsningsbok. Här kan ni göra uppgifter om ni har lite mera tid eller mycket mera tid.

3. Fundera ut minst tio frågor om boken, bokskaparen eller skrivprocessen som ni vill ha svar på under besöket.

  • Kolla så att frågorna är olika.
  • Kolla också så det inte är frågor ni redan vet svaret på, eller frågor som enkelt går att få svar på via google.
  • Frågorna får gärna vara lite kluriga.

 

MERA UPPGIFTER INFÖR BESÖKET

(Materialpaket: Blixt- och diamantuppgifter)

Om ni har lite mera tid:

GISSA SLUTET

Medan ni läser boken

Ta en paus i läsningen när ni har läst ungefär tre fjärdedelar av boken. Dela in er i mindre grupper. Sätt er ner och fundera. Tänk på alla ledtrådar författaren och illustratören har placerat ut i texten och bilderna. Hur tror ni boken kommer sluta? Skriv ner vad ni tror att kommer hända. Lägg lapparna i ett kuvert. Läs resten av boken. Öppna kuvertet och gå igenom era gissningar.

Gissade ni rätt? Gissade alla i klassen lika?

KÄNSLOR

Efter att ni har läst boken

Det finns många olika sorters böcker. Vissa får en att skratta, medan andra får en att tänka. En del får en att hoppa upp och ner på stolen av spänning och andra gör att man får en orolig klump i magen. Om man letar efter en bok som ger en särskild slags känsla behöver man veta vilken grupp eller vilken genre den tillhör.

Vilken genre tycker ni att boken ni har läst hör till? Ringa in!

Ni kan välja flera genrer om du vill. Ni kan också hitta på egna genrer om ni tycker att det inte finns någon här som passar in på det ni har läst.

humor                         skräck                         mysterium

deckare                       saga                             fantasy

sci-fi                            action                          kärlek

snyftare                      äventyr                       djur

sport

Mera uppgifter om ni har mycket mera tid:

FÖRHÅLLANDEN

Medan ni läser boken

De flesta berättelser handlar om hur olika personer förhåller sig till varandra. Det kan vara personer som är vänner, det kan handla om fiender, det kan vara en berättelse om någon som är rädd för någon annan, det kan handla om en person som tycker att någon är löjlig och så vidare.

Välj en relation i boken ni läser. Skriv några meningar om den. (Till exempel: Ludvig är rädd för Johannes i klassen eftersom han alltid knuffas. Ludvig är starkare än Johannes och Johannes vågar inte säga emot.) Du behöver inte välja huvudpersonen, utan du kan också välja någon som bara har en liten roll. Nu har du i uppgift att ändra på relationen! Beskriv en situation då någonting händer som gör att allt förändras. Kanske två vänner börjar bråka? Kanske den som är rädd plötsligt blir modig? Kanske den som verkar löjlig plötsligt gör någonting oväntat och coolt? Du är författaren, du kan ändra på historien!

EN (NÄSTAN) HELT NY BOK

Efter att ni har läst boken

Låna ett element från boken ni har läst, men gör någonting nytt.

Hitta på en titel och en baksidestext till en bok som inte finns. Den ska ha någonting gemensamt med boken ni har läst. Du får ändra på nästan allt, men en liten detalj måste du behålla. När alla är klara får ni titta på varandras böcker och gissa: vilken detalj är lånad från boken ni läste?

RENOVERA MILJÖN

Efter att ni har läst boken

Alla berättelser utspelar sig någonstans. Ibland kanske det är i en skola, ibland i en trädgård, i rymden eller i en segelbåt. När ni läser om de här ställena får ni veta vissa saker om hur det ser ut där. Men ganska mycket om hur det ser ut måste ni fantisera ihop själva.

Dela in er i grupper. Varje grupp får välja varsin plats i boken. Nu ska ni beskriva platsen, men ni ska renovera den på något sätt. Uppfinn något som gör att den blir någonting alldeles extra. Kanske sommarstugan i boken får en ny, hemlig våning? Eller kanske grävlingens bo inreds med en karusell? Nu har ni chansen att förbättra det som fanns i boken och göra det till något roligare och mer spännande än det var från början. Ni får både skriva och rita.

 

EFTER BESÖKET:

(Materialpaket: Kometuppgifter)

VÄRLDSNYTT

Gör en tidning. Tidningen kan rapportera både om saker som har hänt i boken och sådant som skulle ha kunnat hända om ni fick bestämma. Hitta på rubriker och skriv korta texter till. Kanske någon i boken har varit med om en spännande händelse? Kanske det finns något i en bild som ni tycker är mystiskt? I tidningen får småsaker vara jätteviktiga.

Lägg tidningen i ett kuvert och skicka den på posten till bokskaparen!

 

Bekanta dig med hela materialpaketet med mera uppgifter här: Ladda ner material, årskurs 5-6 (pdf)

 

Uppgifter: Läscentrum / Malin Klingenberg