Tietoa lukemisesta ja lukutaidosta
10 faktaa lukemisesta
10 faktaa lukutaidosta maailmalla 2022
Lukukeskus on koonnut median, koulujen ja kirjastojen käyttöön kattavan tietopaketin maailman lukutaitotilanteesta.
Lue artikkeli
5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta
Kasvaako lukevia lapsia ilman lukevia aikuisia? Miksi varhaislukeminen on korvaamatonta? Miten motivoidaan lapsia ja nuoria lukemaan?
Lue artikkeli
Aiemmin julkaistut 10 faktaa -tietopaketit
Arkisto Lukukeskuksen aiempien vuosien 10 faktaa- tietopaketeista.
Lue artikkeli
Artikkeleita ja selvityksiä
Lukemaan opettelevan lapsen tärkein tuki on into lukea
Lapsen kiinnostus kirjoihin ja into lukea on paras lähtökohta lukemaan oppimiselle, selviää Lukukeskuksen teettämästä kyselystä Vantaan esi- ja alkuopetuksen opettajille. Opettajat kaipaavat käytännöllisiä keinoja ja ideoita lukemisen lisäämiseksi koulun arjessa sekä yhteistyötä perheiden kanssa.
Lue artikkeli
Aikuisten heikko lukutaito esteenä työllistymiselle
Heikko lukutaito on esteenä työllistymiselle, selviää Helsingin kaupungin työllisyyspalvelujen ja Lukukeskuksen tuottamasta kyselystä. Joka kolmas työllisyyspalvelujen asiantuntija arvioi että on jättänyt työn tarjoamatta suomea äidinkielenään puhuvalle työnhakijalle heikon lukutaidon takia.
Lue artikkeli
Lapset, nuoret ja lukeminen muuttuvassa mediaympäristössä
Opetushallituksen Lukutaito-ohjelman erityisasiantuntija Hanna Järvenpää kirjoittaa Lukuviikon vierailijablogissa lasten ja nuorten digitaalisesta vapaa-ajan lukemisesta.
Lue artikkeli
Lukemisen monet muodot: 4 + 1 tapaa lukea
Tässä artikkelissa nostamme esiin neljä erilaista tapaa lukea, ja kerromme, miksi on tärkeää löytää juuri itselle sopivin lukemisen muoto.
Lue artikkeli
Monikielinen lukutaito -selvitys
Päiväkodit ja kirjastot ovat keskeisessä asemassa sellaisten lasten lukutaidon tukijoina, joiden vanhemmat puhuvat muuta kuin suomea tai ruotsia.
Lue artikkeli
Yli neljännes perheistä alkoi lukea kirjakassin ansiosta
Neuvolasta Lukulahja lapselle -kirjakassin saaneista perheistä kaksi kolmasosaa lukee lapselleen aiempaa enemmän, selviää tuoreesta vaikuttavuuskyselystä. Neuvoloiden terveydenhoitajista kaikki uskovat kirjakassin kannustavan perheitä lukemaan.
Lue artikkeli
Lukeminen lisääntyi koronakeväänä 2020
Lukukeskuksen teettämä kysely osoittaa kirjojen lukemisen lisääntyneen keväällä 2020 niin lapsiperheissä kuin aikuistenkin keskuudessa. Lähes neljännes suomalaisvanhemmista on lukenut lapsilleen tavallista enemmän koronaepidemiasta johtuvana poikkeusaikana, aikuisista joka neljäs kertoo lukeneensa tavallista enemmän.
Lue artikkeli
Ammattikoululaisten lukutaito nousuun rap-lyriikoilla
Sanat haltuun -hankkeen tavoitteena oli innostaa ammattikoulujen opiskelijat lukemaan ja parantamaan lukutaitoaan.
Lue artikkeli
Lukeminen varhaislapsuudessa ja nuorten miesten lukutaito
Tutkimuspäällikkö Dr. Simone C. Ehmig esiintyi Lukukeskuksen vieraana puhumassa nuorten miesten lukutaidosta sekä varhaislukemisesta.
Lue artikkeli
Kriittinen lukutaito on kansalaistaito
”Kriittisestä lukutaidosta on tullut yhä tärkeämpi taito samalla, kun virheellisen ja väärän tiedon leviämisestä on tullut yksi nyky-yhteiskunnan suurimmista ongelmista.” Jyväskylän yliopiston apulaisprofessori Minna Torppa kertoo kriittisen lukutaidon tukemisesta ja CRITICAL-hankkeesta Lukuviikon asiantuntija-artikkelissa.
Lue artikkeli
Aikuisten lukutaito vaatii lisää tunnistamista
Lukutaito on kansalaistaito, joka ehkäisee syrjäytymistä ja mahdollistaa aktiivisen osallisuuden yhteiskuntaan. Suomalaisista aikuisista 11 %:lla on kuitenkin heikko lukutaito. Kirjastot ovat avainasemassa tavoittamassa heikosti lukevia aikuisia.
Lue artikkeli
Kuka auttaa heikosti lukevaa?
Turun Ammattikorkeakoulun sosiaalipedagogiikan opiskelijat tutustuivat lukutaidon merkitykseen työpaikoilla. Epätietoisuus lukutaidon tukipalveluista oli eri organisaatioissa yleistä.
Lue artikkeli
Suomen uusi lukutaito
Lukukeskuksen teettämä tutkimus osoittaa, että sähkökirjojen lukemiseen täytyy erikseen harjaantua. Lukutaito tai kyky ymmärtää lukemaansa ei sellaisenaan siirry digitaaliseen formaattiin. Neljäsluokkalaisten parissa toteutettu tutkimus vertaili lasten lukemista kirjan ja tabletilla luetun sähköisen kirjan välillä. Tulokset osoittivat, että lapset kokivat kirjan lukemisen myönteisemmin kuin tabletilta lukemisen.
Lue artikkeli